Skönt att avsluta saker

Postad i: Forskning den 24 March, 2017 av Gunnar

0 people like this post.

Många av de projekt vi akademiker håller på med är ganska långa. När de väl är klara känns det då extra bra tycker jag. Under senaste veckorna har flera av de projekt jag jobbar med blivit klara, och jag tänkte berätta om ett av dem här: En artikel som jag varit med och skrivit har blivit publicerad!

Den handlar om tekniklärares attityder till teknikämnet och att undervisa det. Huvudförfattaren är Charlotta Nordlöf som är forskarstuderande, och förutom mig så är Jonas Hallström medförfattare. Extra roligt är att det är Charlottas första artikel, så det är ett stort steg för henne som forskare! (Det är även min första artikel inom teknikdidaktik!)

I artikeln har vi analyserat enkäter från mer än tusen tekniklärare. Enkäten innehöll bland annat frågor om lärarnas inställning till ämnet och undervisning, och vi kunde visa att frågorna tillsammans avspeglade fyra olika dimensioner av attityd. Dessa var hur viktigt de tycker att teknikämnet är, hur bra förutsättningar de tycker att de har på sin skola för att undervisa teknik, hur trygga de känner sig i sin undervisning, samt hur viktig kursplanen är för deras arbete.

Den statistiska analysen visade också att det gick att se tre grupper av lärare som skiljde sig åt i attityder. En grupp hade positiv inställning överlag, medan en annan grupp hade lite mindre positiva eller till och med negativa attityder. Den tredje gruppen hade en blandning av attityder. De tyckte visserligen att teknikämnet som sådant och dess kursplan är viktiga. Men samtidigt kände de sig mindre trygga i sin undervisning, och upplevde att de inte hade så goda förutsättningar för teknikundervisning på sin skola.

Vi ville förstå det här resultatet lite djupare. Därför undersökte vi om det gick att förklara grupperingen av lärare med olika bakgrundsfaktorer kring lärarnas utbildning och skola. Resultatet visade att de viktigaste faktorerna var att vara legitimerad lärare i teknik och att ha genomgått fortbildning, samt att skolan har en undervisningsplan och ett specificerat antal undervisningstimmar för teknikämnet.

Det är spännande vad mycket som går att få ut av en enkät genom att gräva lite djupare!

Länk till artikeln:

Swedish technology teachers’ attitudes to their subject and its teaching


 

Kommentera!

Dr Hösts blogg om visualisering och lärande

Gunnar Höst
Nyfiken på vad en lektor vid Linköpings universitet gör? Jag jobbar med allt från forskning och undervisning till populärvetenskap och forskningskommunikation. På bloggen berättar jag lite om vad som händer i mitt kontor i Visualiseringscenter C i Norrköping.

Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om



Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



Dr Hösts blogg om visualisering och lärande drivs av WordPress