Att planera Pedagogikdagarna

Postad i: Didacticum, LÀrmiljöer, pedagogikdagarna den 20 December, 2018 av Anna Söderström

1 people like this post.

diskussion

I oktober började arbetet med att planera Pedagogikdagarna för 2019. Det Ă€r en av Didacticums största aktiviteter under Ă„ret och i Ă„r har vi satt oss ner med utvĂ€rderingar, trĂ€ffat studentrepresentanter och vĂ„r styrelse för att hinna ta in, bolla idĂ©er och tankar i god tid innan. Det Ă€r en utmaning att skapa tvĂ„ dagar med utvecklande aktiviteter för all undervisande personal vid LiU. Vi vill ha ett studentperspektiv, fĂ„ in arbetet med Evaliuate, tĂ€nka framtid – men Ă€ndĂ„ vara pragmatiska. Vad gĂ„r att göra inom omrĂ„det vid LiU? Ett antal idĂ©er har stannat kvar, och det Ă€r kopplat till LiU:s arbete med att hitta strategier för att utveckla e-lĂ€randet, skapa framtidens digitala lĂ€rmiljöer, men ocksĂ„ ha med tankar om hur studenter ser pĂ„ lĂ€rande. Att Ă€ven vĂ€va in arbetet med hĂ„llbar utveckling kĂ€nns ocksĂ„ av största vikt.

Det Àr med andra ord mÄnga idéer, men vi hoppas att vi trÀffas 12-13/3 (Norrköping/Linköping) med ett relevant och inspirerande program dÀr vi blandar idéer/vision med praktiska övningar med hjÀlp av vÄra kollegor hÀr pÄ Didacticum, LiU IT, LISAM och Evaliuate. Jag vill Àven passa pÄ att flagga för att det veckan innan kommer arrangeras en IT-utbildningsdag för undervisande personal vid campus US, dÀr mycket av innehÄllet frÄn Pedagogikdagarna kommer synkas.


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  -  - 



Varför jag som IKT-pedagog inte filmar förelÀsningar

Postad i: digitalt berÀttande, Filma, Flipped classroom, IKT-pedagogerna, LÀrmiljöer, Multimodalt, Presentationsteknik, VerktygslÄdan den 12 December, 2018 av Anna Söderström

1 people like this post.

“Hej Anna, jag skulle vilja att du kommer och filmar en förelĂ€sning!”

Det Àr en av de vanligaste frÄgorna i min mailbox.

Troligen bottnar den sig i en inbyggd förvÀntan att IKT = film, och eftersom den vanligaste lÀrarledda lÀrandeaktiviteten vid LiU Àr förelÀsningen, hamnar den förstÄs i fokus.

Det korta svaret Àr faktiskt: nej.

Men – för att skapa förstĂ„else för hur en kan tĂ€nka in digitala medier i sin undervisning Ă€r det betydligt mer konstruktivt att stĂ€lla en rad motfrĂ„gor.

– Varför ska du filma din förelĂ€sning?
– Kan du inte lika gĂ€rna sĂ€tta ljudspĂ„r till en powerpoint?
– Kan du berĂ€tta om det du vill förmedla i t ex en skĂ€rminspelning?
– Har nĂ„gon annan berĂ€ttat om liknande stoff i t ex TED Talks, YouTube eller i UR och Kunskapskanalen?

Du kan som lĂ€rare anta antingen en produktionsroll eller en kuratorsroll – frĂ„gan Ă€r alltid, hur mycket tid har du och vad Ă€r bĂ€st nĂ€r det gĂ€ller att lĂ€ra studenterna det du tĂ€nkt dig. Varför Ă€r just film att föredra? Vad har redan producerats? Hur kopplas det till övriga kursmoment? Skulle det gĂ„ att anvĂ€nda en podcast istĂ€llet?

Den vision mÄnga mÄlar upp Àr t ex det som visas i UR (hÀr nedan illustrerat av en förelÀsning frÄn vÄr egen PopulÀrvetenskapliga vecka frÄn i höstas).

Det kan dock vara bra att veta följande:

– Filmen bestĂ„r av minst fyra olika bildkĂ€llor – dvs tre olika kameravinklar + presentationen.
– NĂ„gon har i efterhand klippt ihop detta för att ge ett dynamiskt flöde, nĂ„got som alltid Ă€r att föredra i den hĂ€r typen av material.
– NĂ„gon har Ă€ven ansvar för ljud och se till att regler gĂ€llande GDPR (filma publik) följs.

Detta krÀver en medieproduktionsenhet. Det har vi inte i nulÀget vid LiU.

Det vi som IKT-pedagoger istÀllet vill (och kan) stötta lÀrare med, Àr att identifiera vad i en kurs som gÄr att digitalisera, vilket syfte det ska göras och hur gÄr det att skapa digitalt material med de verktyg som finns i vÄr IT-verktygslÄda som anstÀllda? Vad Àr genomförbart? Hur kan en kurs med digitala inslag utvecklas över tid?

Det hÀr Àr ett exempel pÄ en instruktionsfilm jag sjÀlv gjort för att visa pÄ hur olika funktioner funkar i programmet InDesign.

TÀnk pÄ att:

– För varje komponent en film bestĂ„r av vad gĂ€ller ljud, ljus, musik, statister/deltagare, miljö/rekvisita, desto fler saker att planera för, redigera och justera.
En mix av olika ljuskĂ€llor blir vĂ€ldigt tydlig om du filmar i en lokal med bĂ„de inomhus och utomhusljus. Plötsliga ljud dyker vĂ€ldigt ofta upp om du inte har en isolerad studiomiljö. Det Ă€r dĂ€rför jag föredrar att göra produktioner antingen i dator (spela in vad jag gör pĂ„ skĂ€rmen/animera en powerpoint) eller med en vĂ€ldigt liten “scen” pĂ„ mitt kontor.
– Fundera över vilken typ av enhet du Ă€r bekvĂ€m med och har tillgĂ„ng till, och planera din produktion utifrĂ„n det. Det Ă€r ibland lĂ€tt att fastna i en storartad idĂ©, som inte gĂ„r att genomföra. Det gĂ„r att anvĂ€nda en mobil enhet/webcam/usb-mikrofon med ett ok resultat.
– Börja med ett delmoment av ditt pedagogiska digitaliseringsarbete, och utöka successivt.
– Ta hjĂ€lp av kollegor att vidareutveckla moment tillsammans.

Det var nÄgra tankar om varför jag, som IKT-pedagog, inte arbetar med att filma förelÀsningar. Förutom mina egna dÄ, i ett mikroformat.


 

Taggar:



LÄt hÄllbarhet vara ledstjÀrnan Àven för vÄra utbildningar

Postad i: HÄllbart lÀrande den 4 December, 2018 av cecfr59

0 people like this post.

För nĂ„gra veckor sedan uppmĂ€rksammade vi pĂ„ den hĂ€r bloggen det upprop dĂ€r franska studenter av sina framtida arbetsgivare krĂ€vde ett mer omfattande och seriöst arbete med hĂ„llbar utveckling och kopplade detta till frĂ„gan om utbildning och lĂ€rande för hĂ„llbar utveckling. Vi skrev att vi hoppades att de franska studenternas upprop skulle fĂ„r spridning lĂ„ngt utanför Frankrikes grĂ€nser och dĂ€rigenom pĂ„verka innehĂ„llet i och utformningen av utbildningar vĂ€rlden över. Vi blev dĂ€rför glada nĂ€r vi sĂ„g att uppropet nu har spridit sig och att studenter vid svenska lĂ€rosĂ€ten har översatt det manifest pĂ„ vilket uppropet var baserat och dessutom skrivit en vĂ€largumenterad debattartikel pĂ„ DN Debatt (2018-12-03) dĂ€r de, liksom de franska studenterna, krĂ€ver av sina framtida arbetsgivare att de ska agera seriöst i förhĂ„llande till de hĂ„llbarhetsutmaningar som vĂ€rlden stĂ„r inför: ”HĂ„llbarhet mĂ„ste vara ledstjĂ€rnan i alla beslut. Nu krĂ€vs radikala förĂ€ndringar” skriver de.

Det rĂ„der ingen tvekan om att radikala förĂ€ndringar krĂ€vs för att hantera de hĂ„llbarhetsutmaningar som vĂ€rlden stĂ„r inför. Det handlar om att agera, pĂ„ ett i det nĂ€rmaste revolutionĂ€rt sett nu, eller ”att gĂ„ under som civilisation” för att citera Greta Thunberg, som under hösten har vĂ€ckt uppmĂ€rksamhet vĂ€rlden över för sina skolstrejker för klimatet. Men för att de företag som Ă€r vĂ„ra studenters framtida arbetsgivare ska kunna ha hĂ„llbarhet som ledstjĂ€rnan i alla beslut och genomföra radikala förĂ€ndringar som gör verklig skillnad sĂ„ mĂ„ste ocksĂ„ vi, lĂ€rare vid svenska universitet och högskolor, utbilda vĂ„ra studenter, de framtida arbetstagarna, i hĂ„llbar utveckling och pĂ„ ett sĂ€tt som frĂ€mjar hĂ„llbar utveckling. Det gör vi i de flesta fall inte idag. Och Ă€ven om mĂ„nga av oss skulle vilja sĂ„ finns i de flesta fall inte det stöd i form av tydliga mĂ„l, uppföljning av resultat och resurser frĂ„n vĂ„ra arbetsgivare som skulle krĂ€vas (se UniversitetskanslerĂ€mbetets tematiska utvĂ€rdering frĂ„n 2017). Det saknas med andra ord mĂ„l och medel för detta. LikasĂ„ Ă€r svenska universitet och högskolor organiserade pĂ„ ett sĂ€tt som knappast frĂ€mjar utbildning och lĂ€rande för hĂ„llbar utveckling. SĂ„dana utbildningar kĂ€nnetecknas av att de Ă€r Ă€mnesövergripande, holistiska och vĂ€rdegrundade snarare Ă€n strikt disciplinĂ€ra, organiserade i stuprör och fokuserade pĂ„ den kognitiva kunskapsdomĂ€nen. Vidare kĂ€nnetecknas de av ett kritiskt tĂ€nkande och förhĂ„llningssĂ€tt som möjliggör agens i förhĂ„llande till de dilemma och mĂ„lkonflikter som ofta kommer till uttryck i hanteringen av hĂ„llbarhetsutmaningar – snarare Ă€n av tydliga, och i förhĂ„llande till ett specifikt kunskapsfĂ€lt, tillrĂ€ttalagda problemstĂ€llningar dĂ€r hantering av dilemma utifrĂ„n en vĂ€l internaliserad vĂ€rdegrund kring hĂ„llbar utveckling aldrig kommer till uttryck. De Ă€r med andra ord inte organiserade för att frĂ€mja lĂ€rande för hĂ„llbar utveckling genom skapandet av de kompetenser som Ă€r avgörande för att möjliggöra hĂ„llbar utveckling

Med utgĂ„ngspunkt i ovanstĂ„ende vill vi utmana vĂ„r arbetsgivare att börja ta ansvar för att lĂ€rande för hĂ„llbar utveckling integreras i samtliga utbildningar pĂ„ ett sĂ€tt som möjliggör progression över tid samt att skyndsamt införa indikatorer som möjliggör uppföljning av dessa mĂ„l. Vi vill ocksĂ„ att de ska inse vidden av en sĂ„dan utmaning med avseende pĂ„ vad det krĂ€ver i form av en förĂ€ndrad organisation. Vi stĂ€mmer in i studenternas upprop och uppmanar svenska universitet och högskolor att lĂ„ta ”hĂ„llbarhet [
] vara ledstjĂ€rnan i alla beslut. Nu krĂ€vs radikala förĂ€ndringar”.

Cecilia Enberg & Ola Leifler


 


Svenska studenter krÀver klimatansvar

Postad i: Didacticum den 3 December, 2018 av Per-Anders Forstorp

0 people like this post.

Svenska studenter följer de franska studenternas exempel. De krÀver klimatansvar frÄn sina framtida arbetsgivare. Initiativtagare Àr det svenska Studentmanifestet. Se artikel idag pÄ DN Debatt.


 


Didacticum in English

Postad i: Didacticum den 3 December, 2018 av Anna Söderström

0 people like this post.

The language of this week will probably be English. We are meeting people from three different projects at Didacticum: A course in the Erasmus PRINTeL-project is held here, we will be meeting colleagues from Rwanda and we will also be a part of the European Staff Exchange Week. I need to practice how to pronounce digitalisation, since that will be my theme for the talk I will be having about Digitalisation at LiU.

The course held in the Erasmus PRINTEL-project is called Active Learning in the flipped classroom, and hopefully I will get the people in charge of this event to share some thoughts about it, after the course has finished. Now they seem a bit to busy 🙂


 

Taggar:  -  - 



IKT-studion

IKT-studion
IKT-studion Àr sen 2018 en del av högskolepedagogiskt centrum Didacticum. I den hÀr bloggen samlar IKT-pedagogerna Anna Söderström och Linnea Björk Timm mfl tips, lÀrmaterial och omvÀrldsbevakning inom omrÄdet utbildning och IKT för lÀrare inom högre utbildning.

Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om

3d-skrivare appar Didacticum digitala lÀrmiljöer digitalisering digitalt berÀttande e-lÀrande flipped classroom Google IKT IKT-podden iPad LISAM pedagogiska sprÄnget podcast wikimedia commons Wikipedia

Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



IKT-studion Didacticum drivs av WordPress