Digitalisera din förelĂ€sning – pedagogiska tankar, produktion och distribution

Postad i: Didacticum, digitalt berÀttande, Flipped classroom, IKT-pedagogerna, LÀrmiljöer, LISAM, Multimodalt, Presentationsteknik den 21 June, 2018 av Anna Söderström

0 people like this post.

Nu finns första delen uppe pĂ„ YouTube och i Lisam för dig som vill komma igĂ„ng med att digitalisera din förelĂ€sning baserat pĂ„ en befintlig powerpoint. Tanken Ă€r att du tar del av materialet, gĂ€rna tillsammans med kollegor för att fĂ„ till en diskussion kring hur en ska tĂ€nka kring ett asynkront format – dvs ett format dĂ€r innehĂ„llet distribueras nĂ€r det passar mottagaren. Förslagsvis digitalt, via en lĂ€rplattform.

 

Spellistan ovan bestĂ„r av 13 avsnitt samt en uppmaning att ta del av det vĂ„ra kollegor Emma och Stina har producerat pĂ„ bloggen: VĂ€rt att veta – IT-tips för dig som jobbar vid LiU

Spela in föreläsning i ppt from LiU Medicin & Hälsa on Vimeo.


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  -  -  - 



Uppstart Lisam Forum

Postad i: Didacticum, IKT-pedagogerna, LÀrmiljöer, LISAM den 8 June, 2018 av Anna Söderström

0 people like this post.

IgÄr samlades ett antal personer frÄn olika hÄll för att diskutera ett gemensamt intresse: VÄr lÀrplattform Lisam! Den anvÀnds och utvecklas i stor utstrÀckning, men anvÀndningen ser vÀldigt olika ut och det vore bra att dra lÀrdom av de erfarenheter som finns. FrÄn Didacticums hÄll vill vi hjÀlpa till att fundera ur ett pedagogiskt perspektiv, vad gÄr att göra? Vad gör andra och var finns det goda exempel? Det finns schemalagda utbildningar i hur Lisam funkar, men hur nÄr en ut med uppdateringar och möjligheter som kommit successivt? Det Àr en utmaning, men vi kommer fortsÀtta utveckla samtalet och kommunicera ut det via olika kanaler.

Det jag ser fram emot att jobba med Ă€r den visuella aspekten, hur bygger vi in andra medier Ă€n text och dokument? Hur kan en jobba med fĂ€rg, form, bild och lösningar för social interaktion för att nĂ„ ut med kursinnehĂ„llet sĂ„ som det Ă€r tĂ€nkt? Ett digitalt rum behöver ocksĂ„ en begriplig design, sĂ„som ett fysiskt rum, för att lĂ€rmiljön ska funka som just LÄRmiljö.

 /Anna


 

Taggar:  -  -  -  - 



ALC – Active Learning Classroom, vad Ă€r det?

Postad i: Didacticum, LÀrmiljöer den 7 June, 2018 av Anna Söderström

0 people like this post.

ALC-salen S41, C-huset


(Tack @campus_liu pÄ Instagram för lÄn av bild!)

En del i att bygga ett helt nytt studenthus vid campus Valla innebÀr ocksÄ att fundera över hur framtidens lÀrmiljöer kan se ut. Med anledning av den nya ALC-sal (S41) som nu finns i C-huset har vi Àven tagit fram en kort film om vad ALC-miljöer kan innebÀra.

Förhoppningsvis fÄr vi som IKT-pedagoger anledning att utforska detta tÀnk kring en miljö för mer studentaktivt lÀrande, med det digitala och det analoga sammanflÀtat i kursens design.


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  -  - 



Undervisa via Zoom – vad gĂ„r att göra?

Postad i: Didacticum, IKT-pedagogerna, Zoom den 5 June, 2018 av Anna Söderström

0 people like this post.

Sen i höstas fasas videokonferensverktyget Adobe Connect ut till förmÄn för Zoom. Som anstÀlld vid LiU har du möjlighet att anvÀnda detta verktyg genom inlogg med ditt liu-id pÄ Sunets Zoom-sida.
Att anvÀnda ett videokonferenssystem likt Zoom Àr inte bara ett sÀtt att etablera en möteskultur som inkluderar alltmer tÀnk kring resfria möten, men det gÄr givetvis att anvÀnda Àven i undervisning. HÀr följer ett antal funktioner som jag sjÀlv anvÀnt, eller som andra efterfrÄgat och Àven lyckats lösa med hjÀlp av Zoom.

SkĂ€rmdelning i Zoom – annotera pĂ„ webbsida.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Funktioner att anvÀnda i undervisning

  1. Du kan bjuda in extern förelÀsare till en kurs och antingen dela lÀnken till ett Lisam-rum eller visa förelÀsningen i en sal om det Àr viktigt att mÄnga tar del av förelÀsningen vid en sÀrskild tid.

  2. Zoom ger Àven möjlighet att t ex lÄta studenter som befinner sig pÄ annan ort komplettera, delta eller vara aktiva i moment som annars Àr svÄra att ta igen pÄ annat sÀtt. Zoom funkar i laptop men Àven andra mobila enheter. Det gÄr mao att anvÀnda som ett basic streaming-verktyg (i nödfall).

  3. Du kan vÀlja att kombinera deltagarna i storgrupp (oftast sker dÄ kommunikationen en till mÄnga), men vill du stimulera till mer diskussioner gÄr det att dela upp storgruppen i mindre grupper (Àven kallat break out rooms).

  4. Du kan dela din skÀrm och antingen visa en presentation, en mobil enhet eller en webbsida. Den kan du kommentera och annotera pÄ.

  5. Du kan dela video, ljud, filer, presentationer, bild, chatta i textformat.

Vad kan vara bra att tÀnka pÄ, nÀr en ska anvÀnda Zoom?

  1. Öva sjĂ€lv innan det Ă€r skarpt lĂ€ge. FöreslĂ„ att nĂ„got mindre möte pĂ„ din avdelning ska ske via Zoom sĂ„ fler kommer igĂ„ng och testar. Öva igen.

  2. Etablera en tydlig mötesstruktur med deltagarna om du ska ha regelbundna möten och/eller undervisning i detta format. Planera in tekniktest strax före start, ha en tydlig dagordning och om nĂ„gon ej kan delta – dĂ„ gĂ„r det Ă€ven att spela in mötet för distribution i efterhand.

  3. HjÀlp studenterna att tidigt anvÀnda Zoom som en digital kontaktyta (som kompletterar Lisam). Det underlÀttar det sociala samspelet och Àr ett bra sÀtt att förebygga det faktum att mÄnga grupper skapar informella sociala nÀtverk dÀr inte alla finns nÀrvarande. Det ger ett viktigt socialt ramverk i kursen som förhoppningsvis har en positiv effekt pÄ grupparbeten och motivation.

Dela skÀrm och visa en presentation i Zoom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vill du veta mer om Zoom finns det Àven utbildningar via LiU IT Utbildningar.


 

Taggar:



Vad gör en IKT-pedagog egentligen?

Postad i: Didacticum, IKT-pedagogerna, Multimodalt den 18 May, 2018 av Anna Söderström

0 people like this post.

Jo, en presentationsfilm om vĂ„rt uppdrag. Vi rör oss i ett grĂ€nsland mellan pedagogik – IKT och ibland Ă€r det inte helt lĂ€tt att veta var en ska vĂ€nda sig med sina frĂ„gor som lĂ€rare.

I den hÀr filmen berÀttar Anna kort om hur vi jobbar. Vad gör en IKT-pedagog? Hur jobbar vi? Vad kan vi hjÀlpa till med?


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  - 



IKT-studion

IKT-studion
IKT-studion Àr sen 2018 en del av högskolepedagogiskt centrum Didacticum. I den hÀr bloggen samlar IKT-pedagogerna Anna Söderström och Linnea Björk Timm mfl tips, lÀrmaterial och omvÀrldsbevakning inom omrÄdet utbildning och IKT för lÀrare inom högre utbildning.

Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om

3d-skrivare appar Cura digitalt berÀttande flipped classroom Google IKT IKT-dagen IKT-podden iPad LISAM makerkultur pedagogiska sprÄnget podcast presentationsverktyg wikimedia commons Wikipedia

Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



IKT-studion drivs av WordPress