Demontera för att förstĂ„ – Lego Mindstorms

Postad i: datalogiskt tÀnkande, IKT-spaningar, Makerkultur, The Rainbow Unicorn Robot-project den 15 September, 2017 av Anna Söderström

0 people like this post.

LÀs del 1 om The Rainbow Unicorn-projcet hÀr.

Undersökning av en robot

BÀsta sÀttet för min del Àr att förstÄ genom att bryta ner ett begrepp eller i det hÀr fallet en lego-robot i mindre bitar. I demonteringen hinner jag fundera och undersöka hur just teknik-lego Àr uppbyggt och de delar som behövs för att kunna programmera och Àven utföra de olika funktioner som Àr möjliga med den hÀr typen av byggsats. Med ett antal kugghjul och andra rörliga delar och en motor behöver jag fÄ en förstÄelse för hur en motor faktiskt funkar nÀr den ska föra över kraften i andra komponenter som ska röra sig, rulla.

Kugghjul Lego

Eftersom jag har ett fan av serien Labyrint (Barnkanalen SVT) hemma, sÄ har en del tid Àgnats framför pussel och labyrinter dÀr just kugghjul spelar en stor roll, sÄ insÄg jag att det behövs grundlÀggande kunskap hur dessa för kraft vidare och hur de behöver placeras i förhÄllande till varandra.

Lagom till nationaldagen bestÀmde jag mig dÀrmed för att undersöka hur jag skulle kunna bygga och Àven programmera en robot till att vifta en flagga med en eller flera armar. För att hitta idéer sökte jag en del pÄ Pinterest, för dÀr finns mycket inom kategorin Lego, mekanik och pedagogiska bilder för den som föredrar det (jag).

Till detta förstĂ„elseprojekt valde jag att anvĂ€nda motorn och huvudblocket som ingĂ„r i Lego Mindstorms kit. Jag försökte efterlikna lite olika varianter av utföranden med en “arm”-rörelse men insĂ„g att jag saknade rĂ€tt sorts specialbitar för att göra exakt likadant. SĂ„ det fick bli en annan variant – med en robot som gĂ€rna blev lite entusiastisk i sitt viftande – kugghjulen flög av efter ett tag.

Programmeringen gjordes i det program som hör ihop med Lego Mindstorms (Home Edition EV3). Jag testade de förinstĂ€llda visuella “block” (drag-and-drop-princip) som programmeringen erbjuder, det gick att stĂ€lla in lite olika variabler (armarnas vinklar i viftningen, antal viftning, hur lĂ€nge, loop, och sen Ă€ven en fanfar efter ett angivet tidsintervall).

Se resultatet pÄ Instagram:

En flaggviftande robot! (film pÄ Instagram)

Och detta bygge gav mig en vilja att utveckla robotens fysiska utförande – varför inte anvĂ€nda sig av den mĂ„ngfald Lego faktiskt kan erbjuda om en bara mixar mellan de olika, rĂ€tt hĂ„rda förpackningarna med strikta uppdelningar. Det Ă€r helt galet att det ska vara sĂ„ “lĂ„st” i fĂ€rg, form och utförande – och ur detta vĂ€cktes idĂ©n om att skapa en robot som ser ut som en enhörning. Att det blev just regnbĂ„gsfĂ€rg – ja, varför inte? Estetik, gestaltning, fĂ€rgkommunikation, lekfullhet spelar ocksĂ„ roll i ett lĂ€rande och dĂ€rför gĂ„r jag “all in” i min ingĂ„ngsvinkel till robotbygge och programmering. De bitar som ej gĂ„r att fixa med hjĂ€lp av lego fĂ„r skapas med andra verktyg/material.

Till detta arbete fortsatte jag sedan skissa och det tÀnkte jag berÀtta mer om i nÀsta inlÀgg.


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  -  - 



Projekt pÄ gÄng: #therainbowunicornrobotproject

Postad i: datalogiskt tÀnkande, IKT-spaningar, Makerkultur, The Rainbow Unicorn Robot-project den 7 September, 2017 av Anna Söderström

0 people like this post.

(- Eller varför skriver Anna ut sjÀlvlysande enhörningshorn i 3D-skrivaren.)

NÀr jag fyllde Är senast köpte jag tvÄ presenter till mig sjÀlv. Fotriktiga skor och en lÄda fantasilego (olika bitar i alla möjliga fÀrger och former). Jag har ÄtervÀnt till barndomens legobyggande, mycket tack vare min 5-Äring, men ocksÄ tack vare spÄret inom IKT-studions verksamhet som handlar om datalogiskt tÀnkande, makerkultur och det som Àven kallas för digital slöjd.

Det Àr en utmaning att ta sig in i och förstÄ IKT-omrÄdet utifrÄn olika perspektiv. Att arbeta med detta Àr en enda lÄng kompetensutveckling och en drivkraft för egen del Àr att tÀnka in ett inkluderande perspektiv och Àven ett normkritiskt perspektiv. Det Àr betydligt lÀttare att arbeta med redan frÀlsta, men utmaningen ligger i att fundera ut hur det gÄr att fÄ fler att kÀnna sig vÀlkomna in i en vÀrld som gÀrna omges av epitet som coolt och hÀftigt. Att hitta pedagogiska upplÀgg utöver det uppenbara (teknik, elektronik, mekanik) och beröringspunkter med andra ÀmnesomrÄden Àr ett sÀtt att utvidga delaktigheten och dÀrmed öka den digitala kompetensen hos fler.

Lego Mindstorms – en programmerbar robot

Lego Mindstorms EV3

Ett av de omrÄden vi omvÀrldsbevakar och förmedlar i vÄr undervisning Àr betydelsen av datalogiskt tÀnkande i fler Àmnen Àn de först uppenbara. Som ett led i detta har vi skaffat en byggsats frÄn Lego, nÀrmare bestÀmt en Lego Mindstorms EV3. Denna robot har under en tid varit byggd som en rÀtt sympatisk Wall-E-liknande filur. Den Àr dock byggd i den typen av lego som jag aldrig kom att anvÀnda som barn, och vid en omvÀrldskoll i nÀrmaste leksaksaffÀr insÄg jag att det inte heller idag Àr ett lego som riktar sig till nÄgon bredare mÄlgrupp. Lego marknadsför tekniklego och Àven Lego Mindstorms EV3 enligt samma visuella princip: Svart, grÄtt, vitt, rött.

NÀr det ska efterlikna nÄgon slags verklig förebild finns nÄgot fler fÀrger. Kartongerna Àr dock svarta och Àven i valen av tillbehör till exempelvis Lego Mindstorms EV3 Àr det tydligt vad den hÀr roboten ska byggas till för syften: det ingÄr vassa knivar, giftiga gaddar, slingrande ormar, fordon och eldsflammor och metall. Roboten pÄ förpackningen skjuter bollar och du uppmanas att skapa och styra din robot (create and command). NÀr roboten sen framförs har den i grundinstÀllningarna en arg, militÀrisk mansröst.

Som varje medveten kommunikatör kĂ€nner till bör en ocksĂ„ följa samma grafiska profil i det material som följer med en produkt – sĂ„ det mörka, hĂ„rda, svarta följer med Ă€ven i den programvara och i den app som gĂ„r att anvĂ€nda för att programmera denna robot.

Exkluderande design

Den hĂ€r typen av exkluderande design gör mig till en motvallskĂ€ring. Jag vill inte reproducera en estetik som Ă€r direkt begrĂ€nsande, det Ă€r svĂ„rt att se funktionerna och möjligheterna om en kĂ€nner sig fast i ett bestĂ€mt format. För att förstĂ„ behöver jag demontera denna robot och utifrĂ„n detta lĂ€ra mig vad som kan vara nyttan av den hĂ€r typen av utbildningskit, för fler mĂ„lgrupper Ă€n den Lego verkar vilja nĂ„. Jag vill fĂ„ in nĂ„got helt annat, friare format, annan estetik – mer saga, fĂ€rg, fantasi.

SÄ detta Àr grunden i det projekt som jag kallar #therainbowunicornrobotproject och i nÀsta inlÀgg tÀnkte jag beskriva lite mer om hur jag gjort för att lÀra mig mer om datalogiskt tÀnkande med hjÀlp av en Lego Mindstorms-robot, 3D-skrivare, garn och en hel hög med fantasilego.


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  -  -  - 



IKT-podden avsnitt 7: Creative commons och immaterialrÀttsaktivism

Postad i: IKT-studions podcast den 22 June, 2017 av Anna Söderström

0 people like this post.

bloggenE07

Årets lĂ€ngsta dag, dĂ„ drĂ€mmer vi till med avsnitt 7 av IKT-podden.
Soundcloud – IKT-podden
Sök upp IKT-podden i iTunes

Avsnitt 7

Vi försöker hitta blommorna och bÀren i snÄrskogen som rör upphovsrÀtt genom att prata om Creative commons och den ideologi som ligger bakom utvecklingen av denna upphovsrÀttslicens. Creative commons Àr en viktig licens att bÄde kÀnna till och lÀra sig anvÀnda i din roll som lÀrare, lÀrarutbildare, lÀrarstudent, anstÀlld vid LiU, kreatör eller överhuvudtaget om du vill anvÀnda multimodalt innehÄll i olika sammanhang.

Sharing is caring och frĂ„gan Ă€r – vad Ă€r det Anna har sĂ„ svĂ„rt att uttala egentligen?

VÀlkommen att lyssna pÄ avsnitt 7 av IKT-podden!

LĂ€nkar till det vi pratar om i podden:

Skolverket om Creative commons i skolan

Wikimedia Commons

Creative Commons Sverige

Vad Àr Creative Commons? WebbstjÀrnan via Kristina Alexandersson förklarar


 

Taggar:



Annas verktygslÄda #5 Redigera bilder och göra collage

Postad i: Mobila verktyg & appar, Multimodalt, VerktygslÄdan den 21 June, 2017 av Anna Söderström

0 people like this post.

Bilder – för illustration, gestaltning, beskrivning, förklara…det Ă€r en viktig del av vĂ„rt sĂ€tt att kommunicera. Ofta Ă€r kanske inte originalbilden den absolut bĂ€sta för det sammanhang den ska figurera i och dĂ„ behövs nĂ„gon typ av app för redigering av bilder. I detta inlĂ€gg presenterar jag Pixlr (finns som app och som verktyg i din webblĂ€sare).

Redigera bilder och göra collage i Pixlr

Ett anvĂ€ndbart bildredigeringsprogram Ă€r ett som ger dig möjlighet att beskĂ€ra, förbĂ€ttra, omforma storlek och att göra tillĂ€gg i form av text och anteckningar (annotering). Pixlr Ă€r den app jag anvĂ€nder mest nĂ€r jag rör mig mellan olika enheter, den funkar i min iPad, i min android-telefon – men finns Ă€ven som online-programvara i din webblĂ€sare: Pixlr Express.

Utöver verktygen för att beskÀra (crop), omforma (resize) m.m. sÄ finns det ett antal funktioner som jag gÀrna anvÀnder sjÀlv. Dels finns möjlighet att göra collage, dels finns det ett antal grafiska element i form av stickers som gÄr att anvÀnda pÄ lite olika sÀtt.

I vanlig ordning finns Àven en hel uppsjö av filter och stilelement sÄsom ramar och dÀr Àr det nog mest en frÄga om vilket syfte ens bild ska uppfylla. Ska det vara dokumentÀrt eller gestalta en kÀnsla?

NĂ„gra exempel gjorda i Pixlr:

Collage med filter, stickers och vit ram
IMG_0301

Ett collage i “vykortsstil”, med viss justering av fĂ€rger, tillagd ram och grafiska element sĂ„som pratbubbla och text

IMG_0302

En laboration med filter, fÀrger och stickers. En selfie med en selfie.
IMG_0303

Alla bilderna Àr tagna antingen med min iPad eller med min Google Nexus-telefon.

Fördelar med Pixlr
+ LÀtt att komma igÄng
+ Det finns ett bra grundutbud av t ex stickers som Àven kan vara anvÀndbara i skapandet av lÀrmaterial (inte bara nyckelpigor och enhörningar)
+ Finns för bÄde mobil enhet och desktop

Nackdelar med Pixlr
– ÖvergĂ„ngen mellan appen och Pixlr Express Ă€r inte helt klockren, det krĂ€ver lite mer arbete att sĂ€tta sig in i funktioner för t ex lagerhantering
– Saknar en del verktyg för t ex att skapa egna geometriska former i gratisversionen av appen


För dig som vill jobba lite mer med bildredigering kan jag rekommendera:

* Gimp (desktop, program)
AnnaMinecraftPodden


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  -  -  - 



Sommarnöjet fixat: Digital kultur-bingo!

Postad i: Makerkultur, Mobila verktyg & appar, Multimodalt, Spel, Wikipedia den 16 June, 2017 av Anna Söderström

0 people like this post.

Sommar och semester, vad passar dÄ bÀttre Àn en bingobricka som Àr en variant av de lÀsbingobrickor som brukar florera i nÀrliggande verksamheter. Den hÀr gÄr dock ut pÄ att pricka in lite aktiviteter som ligger inom vÄrt omrÄde: Digital kultur!

Brickan finns av interaktivt karaktÀr via Thinglink (för större bricka, klicka dig vidare till Thinglink) samt i en utskriftsvÀnlig version hÀr nedan.

Lycka till!

UtskriftsvÀnlig version (lÀnkar finns nedan)

IKTBINGO printable version

Digital kultur-bingo

1. Redigera pÄ Wikipedia
2. Skapa pixelart
3. Lokalisera en geocache
4. Skapa ett collage med hjÀlp av Pixlr
5. Kolla in #boktips pÄ Instagram, och bidra gÀrna sjÀlv med ett tips dÀr
6. Lyssna pÄ en podcast
7. Prova nÄgot nytt via Instructables
8. FÀrglÀgg en mandala i en mobil enhet (exempel pÄ app för Android)
9. Recensera en restaurang eller nÄgot turistmÄl via Google maps.
10. Spela in din röst och lÀgg pÄ nÄgot knasigt filter (exempel för Android)
11. Testa time-lapse-fotografering med en mobil enhet
12. Bidra med en bild (eller ljud, video) till Wikimedia commons
13. Gör en egen meme, extra verktyg eftersom det varit en del strul med första tipset: Meme generator. (Bonus Know your meme, för att fÄ lite koll pÄ vilka meme som finns)
14. Bygg en fidget spinner (och försök förbÀttra konstruktionen eller anvÀnda andra material Àn lego)
15. PÀrla ditt namn i binÀr kod (eller morse-alfabetet med korta/lÄnga pÀrlor)
16. LÀs en e-bok (sökning pÄ e-bok i Libris av Selma Lagerlöf som exempel)

ENJOY! miniborderBLOGGENnr2


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  - 



IKT-studion

IKT-studion
IKT-studion pÄ LiU Àlskar teknik! HÀr rapporterar vi om intressanta prylar och smarta tips vi stöter pÄ i vÄrt arbete för att göra LiU lite mer digitalt, och om vad som hÀnder i lokalen lÀngst in, lÀngst upp i Key-huset.

Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om

3d-skrivare Android appar creative commons Cura flipped classroom Google IKT IKT-dagen IKT-podden iPad LISAM lÀrplatta pedagogiska sprÄnget podcast wikimedia commons Wikipedia

Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



IKT-studion drivs av WordPress