IKT-studion <3 Didacticum = SANT!

Postad i: Didacticum, DigiMaker, IKT-spaningar, Makerkultur, Multimodalt, Presentationsteknik, Vallabiblioteket den 18 December, 2017 av Anna Söderström

0 people like this post.

Det har varit mer Ă€n lovligt tyst i bloggen den hĂ€r hösten – dels för att förestĂ„ndare Anna bloggat en del inom ramen för kursen ONL (Open networked learning) via en extern blogg Learning by doing and failing and doing it again, men dels för att vi just nu stĂ„r inför en organisatorisk förĂ€ndring. Detta har gjort att vi har behövt strukturera om höstens projekt, avsluta lösa trĂ„dar (dĂ€r det ens gĂ„r) och fundera över i vilket format arbetet vi gjort hittills via IKT-studion ska gĂ„ att överföra till en lite annan mĂ„lgrupp: LĂ€rare vid Linköpings universitet, och dĂ„ Ă€ven hela Linköpings universitet, inte enbart Filosofiska fakulteten och Utbildningsvetenskap. IstĂ€llet för att möta en blandning av anstĂ€llda och studenter blir det mer renodlat inriktat pĂ„ IKT-pedagogik i en högskolepedagogisk kontext via Didacticum. Vissa delar kommer tas med (digitalt berĂ€ttande, presentationsteknik, multimodalt skapande till undervisning, sladdskola m.m.) medan den del som handlat om ett laborativt och undersökande förhĂ„llningssĂ€tt kring makerkultur och IT som material i ett skapande hamnar efter Ă„rsskiftet hos vĂ„ra vĂ€nner pĂ„ Biblioteket via deras DigiMaker-arena i Vallabiblioteket.

SĂ„, frĂ„n 1/1 2018 tillhör IKT-studion Didacticum och hjĂ€lper pĂ„ detta sĂ€tt lĂ€rare vid LiU att utveckla sina pedagogiska idĂ©er med hjĂ€lp av IKT – för att i sin tur kunna agera förebilder gentemot sina studenter.

Som student och/eller Makerspace-intresserad Àr det primÀrt Vallabiblioteket du vÀnder dig till efter 1/1.

Det sker samverkan mellan de olika aktörerna (ja, vi pratar med varandra), men detta Àr vÄra primÀra ansvarsomrÄden framöver.


 

Taggar:  -  -  -  -  - 



VerktygslĂ„dan #6: Digitalt berĂ€ttande – en workshop frĂ„n IKT-studion

Postad i: digitalt berÀttande, Mobila verktyg & appar, Multimodalt, Presentationsteknik, VerktygslÄdan den 26 October, 2017 av Anna Söderström

0 people like this post.

Under hösten har vi arbetat med ett koncept med olika typer av grupper, bÄde studenter, anstÀllda och externa deltagare (frÄn utbildningsvÀsendet/forskning) och hÀr kommer en grundlÀggande presentation av vad del 1 i denna workshop innebÀr. Den följs helst Àven upp av en workshop med fokus pÄ att anvÀnda den digitala berÀttelse som skapas i att sedan bearbeta det med hjÀlp av presentationsteknik, augmented reality-tÀnk och kollaborativ reflektion med hjÀlp av digitala verktyg. Till detta kommer Àven ett inspel om Creative commons och Wikipedia.

I slutet av presentationen finns listor över de appar vi anvÀnder i dessa workshops.


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  - 



IKT-podden E08 – Digital kompetens som tyst kunskap

Postad i: IKT-studions podcast den 20 October, 2017 av Anna Söderström

0 people like this post.

TÀnk vad en avgrÀvd kabel kan göra.

HÀr kommer ett nytt avsnitt av vÄr podcast som kom till under den förmiddag dÄ LiU var utan nÀt, och det skapade funderingar kring digital kompetens, Linnea fick ta fram sin engagerade kognitionsvetare och Ànnu en gÄng insÄg vi hur mycket spÀnnande det gÄr att utforska med hjÀlp av en ögonrörelsekamera. Tyst kunskap, sladdar och lite annat hinns med i vÄrt nÄgot kortare format.

Enjoy!

(Podden finns pÄ YouTube för nÀrvarande eftersom det ej gÄr att ladda upp i bloggen och vi har maxat vÄrt konto pÄ Soundcloud)


 

Taggar:  -  -  - 



Att arrangera ett pop up makerspace

Postad i: datalogiskt tÀnkande, IKT-spaningar, Makerkultur, Mobila verktyg & appar den 18 October, 2017 av Anna Söderström

0 people like this post.

IKT-studions uppdrag har gÄtt ifrÄn ett vÀldigt brett och undersökande förhÄllningssÀtt, till att rikta in sig alltmer pÄ hur IKT-verktyg kan anvÀndas i ett lÀrande.

Vid vÄrt pop up makerspace förra veckan tog vi dÀrmed med bÄde analoga och digitala verktyg som Àr representativa för den verksamhet vi bedriver just nu. Det Àr ett strÄk av det vi kallar digitalt berÀttande, makerkultur, analoga projekt för att förstÄ, förklara och lÀra ut om teknik, datalogiskt tÀnkande och hur det bör vara relevant i olika ÀmnesomrÄden.

Dessutom driver vi Ă€ven frĂ„gor kring hur vi kan stĂ€rka den generella kunskapen om hur teknik funkar, hur internet funkar – dĂ€rav vĂ„rt vĂ€ldigt analoga IKT-memory och engagemang för frĂ„gor som digital delaktighet.

Att kunna identifiera och sÀrskilja olika sladdar Àr en ibland förbisedd kunskap, som ÀndÄ behöver nötas in. Detta för att du som anvÀndare av teknik i olika sammanhang ska vara bÀttre rustad för den typen av problemlösning som mÄnga vÀrjer sig för och gÀrna undviker nÀr den uppstÄr.

Om ljud/bild/projektor inte funkar som du tÀnkt dig, hur gör du dÄ? Kommer teknikstrul kunna vara den eviga ursÀkten för att aldrig vÄga prova att digitalisera Ätminstone en liten del av ett undervisningsmaterial?

MĂ„nga projekt, diskussioner och workshops som vi arrangerar – oavsett mĂ„lgrupp, landar ocksĂ„ ofta i en central frĂ„ga. FrĂ„gan om tid. Tid att sĂ€tta sig in i ny teknik, tid att lĂ€ra sig om vilka sladdar som behövs för ett professionellt anvĂ€ndande av IKT – nĂ„got som helst inte ska ske under panikartade former dĂ€r och dĂ„ nĂ€r undervisningen sker. För Ă€ven om inte alltid intresset Ă€r pĂ„ topp behöver vi alla ha ett grundlĂ€ggande praktiskt kunnande – för i förlĂ€ngningen tror jag att det bygger sjĂ€lvförtroende att pröva mer digitala verktyg. Om inte annat kanske det Ă€ven sparar lite tid att kunna felsöka och dĂ€rmed fĂ„ igĂ„ng sin lĂ€randeaktivitet betydligt snabbare Ă€n dĂ„ en inte kunde nĂ„got alls om teknik.


Febril aktivitet – med hjĂ€lp av analoga och digitala verktyg skapar Anna och Linnea ett IKT-memory för att stötta inlĂ€rningen av viktiga IKT-begrepp


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  - 



Demontera för att förstĂ„ – Lego Mindstorms

Postad i: datalogiskt tÀnkande, IKT-spaningar, Makerkultur, The Rainbow Unicorn Robot-project den 15 September, 2017 av Anna Söderström

0 people like this post.

LÀs del 1 om The Rainbow Unicorn-projcet hÀr.

Undersökning av en robot

BÀsta sÀttet för min del Àr att förstÄ genom att bryta ner ett begrepp eller i det hÀr fallet en lego-robot i mindre bitar. I demonteringen hinner jag fundera och undersöka hur just teknik-lego Àr uppbyggt och de delar som behövs för att kunna programmera och Àven utföra de olika funktioner som Àr möjliga med den hÀr typen av byggsats. Med ett antal kugghjul och andra rörliga delar och en motor behöver jag fÄ en förstÄelse för hur en motor faktiskt funkar nÀr den ska föra över kraften i andra komponenter som ska röra sig, rulla.

Kugghjul Lego

Eftersom jag har ett fan av serien Labyrint (Barnkanalen SVT) hemma, sÄ har en del tid Àgnats framför pussel och labyrinter dÀr just kugghjul spelar en stor roll, sÄ insÄg jag att det behövs grundlÀggande kunskap hur dessa för kraft vidare och hur de behöver placeras i förhÄllande till varandra.

Lagom till nationaldagen bestÀmde jag mig dÀrmed för att undersöka hur jag skulle kunna bygga och Àven programmera en robot till att vifta en flagga med en eller flera armar. För att hitta idéer sökte jag en del pÄ Pinterest, för dÀr finns mycket inom kategorin Lego, mekanik och pedagogiska bilder för den som föredrar det (jag).

Till detta förstĂ„elseprojekt valde jag att anvĂ€nda motorn och huvudblocket som ingĂ„r i Lego Mindstorms kit. Jag försökte efterlikna lite olika varianter av utföranden med en “arm”-rörelse men insĂ„g att jag saknade rĂ€tt sorts specialbitar för att göra exakt likadant. SĂ„ det fick bli en annan variant – med en robot som gĂ€rna blev lite entusiastisk i sitt viftande – kugghjulen flög av efter ett tag.

Programmeringen gjordes i det program som hör ihop med Lego Mindstorms (Home Edition EV3). Jag testade de förinstĂ€llda visuella “block” (drag-and-drop-princip) som programmeringen erbjuder, det gick att stĂ€lla in lite olika variabler (armarnas vinklar i viftningen, antal viftning, hur lĂ€nge, loop, och sen Ă€ven en fanfar efter ett angivet tidsintervall).

Se resultatet pÄ Instagram:

En flaggviftande robot! (film pÄ Instagram)

Och detta bygge gav mig en vilja att utveckla robotens fysiska utförande – varför inte anvĂ€nda sig av den mĂ„ngfald Lego faktiskt kan erbjuda om en bara mixar mellan de olika, rĂ€tt hĂ„rda förpackningarna med strikta uppdelningar. Det Ă€r helt galet att det ska vara sĂ„ “lĂ„st” i fĂ€rg, form och utförande – och ur detta vĂ€cktes idĂ©n om att skapa en robot som ser ut som en enhörning. Att det blev just regnbĂ„gsfĂ€rg – ja, varför inte? Estetik, gestaltning, fĂ€rgkommunikation, lekfullhet spelar ocksĂ„ roll i ett lĂ€rande och dĂ€rför gĂ„r jag “all in” i min ingĂ„ngsvinkel till robotbygge och programmering. De bitar som ej gĂ„r att fixa med hjĂ€lp av lego fĂ„r skapas med andra verktyg/material.

Till detta arbete fortsatte jag sedan skissa och det tÀnkte jag berÀtta mer om i nÀsta inlÀgg.


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  -  - 



IKT-studion

IKT-studion
IKT-studion pÄ LiU Àlskar teknik! HÀr rapporterar vi om intressanta prylar och smarta tips vi stöter pÄ i vÄrt arbete för att göra LiU lite mer digitalt, och om vad som hÀnder i lokalen lÀngst in, lÀngst upp i Key-huset.

Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om

3d-skrivare appar Cura digital storytelling digitalt berÀttande flipped classroom Google IKT IKT-dagen IKT-podden iPad LISAM makerkultur pedagogiska sprÄnget podcast wikimedia commons Wikipedia

Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



IKT-studion drivs av WordPress