Vad gör en IKT-pedagog egentligen?

Postad i: Didacticum, IKT-pedagogerna, Multimodalt den 18 May, 2018 av Anna Söderström

0 people like this post.

Jo, en presentationsfilm om vĂ„rt uppdrag. Vi rör oss i ett grĂ€nsland mellan pedagogik – IKT och ibland Ă€r det inte helt lĂ€tt att veta var en ska vĂ€nda sig med sina frĂ„gor som lĂ€rare.

I den hÀr filmen berÀttar Anna kort om hur vi jobbar. Vad gör en IKT-pedagog? Hur jobbar vi? Vad kan vi hjÀlpa till med?


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  - 



Digitalisering – ordet pĂ„ allas lĂ€ppar

Postad i: IKT-spaningar den 8 May, 2018 av Anna Söderström

0 people like this post.

Lite dĂ„ och dĂ„ Ă€r det intressant att vĂ€nda och vrida pĂ„ diverse trend-begrepp, gĂ€rna med ett lite lĂ€ngre tidsperspektiv för att se nĂ€r och hur snabbt ett begrepp börjar ta fart. Det gĂ„r givetvis att göra analyser av mer vetenskaplig art, men en reflektion frĂ„n senaste halvĂ„ret Ă€r att det just nu Ă€r en trend i att anvĂ€nda ordet digitalisering i relation till olika Ă€mnesomrĂ„den, funktioner och i vĂ„rt fall – utbildning.

SÄ jag gjorde en sökning pÄ ordet digitalisering och hur det anvÀnts i Google som sökord sen 2004, i Sverige.


SkĂ€rmdump frĂ„n Google Trends, sökord digitalisering, tidsintervall 2004 – nu, Sverige.

Ska vi gissa pĂ„ ett det som ser ut som en dipp nerĂ„t i diagrammet sen kanske kommer fortsĂ€tta uppĂ„t framöver? För om en Ă€ven inkluderar en mer trĂ€ffsĂ€ker sökfras som fĂ„ngar upp alla begrepp som har digital- som ett förled i sig blir nog detta sĂ€ttet att beskriva det som sker inom IT/IKT/internet, Ă„tminstone ett bra tag framöver. Digitala verktyg, digital kompetens, digital medborgare, digitala resurser, digital delaktighet, digital arbetsmiljö…

Kanske Àr det ocksÄ ett begrepp som Àr hÀr för att stanna? Kanske Àr det dÀr med att sÀtta ett e framför saker pÄ vÀg bort? eLÀrande, e-brev, e-tjÀnst, eDelegationen.

Vad tror du?


 

Taggar:  - 



Vad sÀger forskning om IKT i högre utbildning?

Postad i: Didacticum, IKT-pedagogerna, IKT-spaningar den 17 April, 2018 av Anna Söderström

0 people like this post.

Det Àr klart att kritiska frÄgor behöver stÀllas kring nya metoder och modeller inom utbildning. Men det Àr ocksÄ viktigt att fundera över vilken typ av forskning en ska basera sina val pÄ för vidare kursutveckling.

Är det empiri? Vad ska studierna baseras pĂ„? Beprövad erfarenhet? Vilka ska frĂ„gorna vara och hur ser ett gott exempel ut pĂ„ anvĂ€ndning av IKT.

Ska en vĂ€nta in studier inom sitt omrĂ„de först och göra pedagogiska IKT-val sen? Hur sĂ€kerstĂ€ller en dĂ„ att det som valts inte redan dĂ„ Ă€r passĂ©? Det Ă€r inom en statlig organisation en stĂ€ndig jakt efter att utvecklas lagom, inte vara först men inte heller vara sist, fördela medel pĂ„ bĂ€sta strategiska sĂ€tt utan att slösa. Det Ă€r Ă€ndĂ„ skattemedel som finansierar vĂ„r verksamhet och det har jag full respekt för. Dessutom bör det Ă€ven vĂ€gas in att en stor del av ett universitets infrastruktur vad gĂ€ller IT ligger pĂ„ central nivĂ„ – det Ă€r inget som enskild lĂ€rare ska behöva rĂ€kna in i sin kursbudget. Helt klart en utmaning!

Men – vad sĂ€ger dĂ„ forskningen? En vanlig frĂ„ga Ă€r vad forskningen sĂ€ger om vĂ€ldigt verktygsspecifika inslag i en kurs. Vad sĂ€ger forskningen om filmade förelĂ€sningar? Vad sĂ€ger forskning om interaktiva skrivtavlor? Om flipped classroom? MĂ„nga lĂ€rare Ă€r under tidspress och vill snabbt fĂ„ ta del av vilken utvecklingsmodell som Ă€r mest framgĂ„ngsrik för att kunna göra rĂ€tt val direkt.

Men dĂ€r vill jag vidga frĂ„gestĂ€llningarna för att fĂ„nga upp goda exempel som stĂ„r sig Ă€ven efter att just entusiasmen över en specifik teknisk innovation har blĂ„st in och blĂ„st förbi. Det Ă€r mer intressant att fundera över Ă€mnets specifika, didaktiska karaktĂ€r – vilka lĂ€randeaktiviteter anvĂ€nds i nulĂ€get och hur stimulerar de bĂ€st till att förmedla kunskap till studenterna? Hur gĂ„r dessa att vidareutveckla med hjĂ€lp av IKT? Vad har andra gjort? Inte direkt det en tidspressad lĂ€rare vill höra, men det Ă€r just det forskningen visar. Att en behöver gĂ„ den vĂ€gen för att hitta sĂ„ rĂ€tt det bara gĂ„r, sĂ„ snabbt som möjligt.

    TIPS!

    Gör en omvÀrldsbevakning kring just ditt Àmne.
    Skapa kunskap om vilken ‘digital literacy’ som krĂ€vs för att bedriva en utbildning inom just ditt omrĂ„de dĂ€r en behöver vĂ€ga in bĂ„de hĂ€r och nu, men ocksĂ„ se över vilken arbetsmarknad studenterna ska ut i efter examen.

Det underlÀttar mycket för att sedan kunna gÄ vidare med inspiration och idéer till kursutveckling med digitala verktyg vÀl integrerade i de aktiviteter du sen vÀljer att ha med i din kursdesign.

Men – finns det Ă€ndĂ„ nĂ„gra generella tips att ge? Som Ă€r övergripande för alla?
Ja – det Ă„terkommer jag till i nĂ€sta blogginlĂ€gg kring forskning om IKT i högre utbildning.


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  - 



Annas verktygslÄda #9: Animera i en mobil enhet

Postad i: VerktygslÄdan den 16 April, 2018 av Anna Söderström

0 people like this post.

Det finns en mÀngd appar för animering i en mobil enhet. Det jag frÀmst testat Àr iPad dÀr det finns bÄde appar med lÄsta grafiska mallar med fÀrdiga animationer att vÀlja mellan till appar dÀr du ritar och animerar sjÀlv.

Videoscribe

MÄnga har nog sett filmerna med en animerad hand som skriver ett budskap (oftast ihop med en speaker-röst). Denna variant av animation imiterar mycket av det vi producerar inom undervisningens vÀrld: skriven text pÄ en whiteboard och det kan vara dÀrför den Àr relativt populÀr. Fördelen med att sköta all animering i en och samma app behöver du inte bry dig om ljusförhÄllanden och dylikt som kan stÀlla till den nÀr du exempelvis filmar nÀr du skriver pÄ ett vanligt papper.

Ett exempel frÄn Videoscribe

Procreate

Att skapa digitala animationer sjĂ€lv krĂ€ver ett bra program för att rita – antingen i dator eller i en mobil enhet. En av de appar jag anvĂ€nder just nu till bĂ„de rita och animera i viss mĂ„n Ă€r appen Procreate. Den anvĂ€nder jag i kombination med en ritpenna för att fĂ„ bĂ€ttre precision och Ă€ven skriva tydligare. Det krĂ€ver en del övning att konvertera sin handstil till en digital dito – ibland kan det vara att föredra att kombinera analogt text/illustration med det digitala men Ă„terigen – övning hjĂ€lper mycket!

I Procreate kan du animera det du ritat i en sk time-lapse-video. Dvs flödet nĂ€r du ritar – suddar – ritar nĂ„got annat – etc gĂ„r att konvertera till en serie bilder (stop-motion Ă€r annat namn) som tillsammans skapar en kĂ€nsla av rörelse. PĂ„ detta sĂ€tt gĂ„r det att t ex animera att flöde i ett flödesschema, kanske annotera pĂ„ en bild och skapa en kort sekvens av det. Det gĂ„r att kombinera fotografisk bild (pixelgrafik) med ritade bilder (vektorgrafik). Enda nackdelen med Procreate Ă€r att det finns lite för mycket verktyg, penslar och effekter att vĂ€lja mellan, men efter ett tag hittar en sin egen verktygslĂ„da (som Ă€ven gĂ„r att spara i appen ihop med din fĂ€rgpalett).

NÄgra exempel frÄn Procreate:

I nĂ€sta avsnitt i denna verktygslĂ„da kommer jag gĂ„ igenom tvĂ„ appar till inom animation i mobil enhet frĂ„n DoInk – animation och green screen.


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  - 



GÄSTINLÄGG: Om populistisk kunskapssyn

Postad i: Didacticum den 9 March, 2018 av Anna Söderström

0 people like this post.

Med anledning av att Riksarkivet firar 400 Ă„r ges ett evenemang kring Fake news, fakta och forskning – 13 mars vid campus Norrköping. Vi bjöd in vĂ„r kollega hĂ€r pĂ„ Didacticum, Per-Anders Forstorp (bitrĂ€dande professor, Institutionen för studier av samhĂ€llsutveckling och kultur) att skriva nĂ„gra rader inför detta. Evenemanget sker i anslutning till KĂ€llkritikens dag och deltar gör Ă€ven representanter frĂ„n Riksarkivet och Arbetets museum.

‘YOU KNOW IT, I KNOW IT, EVERYBODY KNOWS IT’: OM POPULISTISK KUNSKAPSSYN

Meme Trump

Under det senaste Ă„ret har frĂ„gor om sanning, trovĂ€rdighet, vĂ€rdering av fakta stĂ„tt högt upp pĂ„ den globala politiska dagordningen och gör sĂ„ fortfarande. Ledande politiker i flera vĂ€stlĂ€nder har följt exemplen frĂ„n autokratiska ledare pĂ„ andra hĂ„ll i vĂ€rlden, som innebĂ€r att de offentligt förnekar de konventioner och verksamheter som sĂ€kerstĂ€ller fakta, vare sig detta Ă€r inom journalistik, politiska processer eller forskning. Medierna har förklarats vara ’folkets fiender’, politiker med motsatta Ă„sikter har förnedrats och pĂ„ flera hĂ„ll har stödet till forskning, sĂ„vĂ€l naturvetenskaplig-medicinsk som samhĂ€llsvetenskaplig-humanistisk, har helt enkelt strypts och dess resultat har negligerats. Denna utveckling uppfattas av mĂ„nga som nĂ„got ytterst ovĂ€lkommet och, bĂ„de pĂ„ kort och lĂ„ng sikt, som ett hot mot demokratin sĂ„ som vi har kĂ€nt igen den under de senaste Ă„rhundradena, dĂ€r just en tilltro till principer för att sĂ€kerstĂ€lla kunskap har en viktig funktion.

Vad innebĂ€r det för vĂ„r syn pĂ„ sanning, trovĂ€rdighet och vĂ€rdering av fakta nĂ€r USAs president Donald J. Trump sĂ€ger ’You know it, I know it, everybody knows it’? Vilken typ av frĂ„gor vĂ€cks? Hur kan man förstĂ„ detta (och andra) sĂ€tt att formulera sig som ett uttryck för en syn pĂ„ kunskap som man kan kalla populistisk? Vilken syn pĂ„ kunskap och kĂ€llor ryms i detta uttalande? Har detta sĂ€tt att uttrycka sig alls nĂ„gon betydelse; Ă€r det bara ett talsprĂ„kligt uttryck som man kan förbise i mediebruset? Eller Ă€r det nĂ„got allvarligare som ’skickar signaler’ och kan fĂ„ omfattande samhĂ€lleliga och pedagogiska konsekvenser? Är det bara ‘Trumps’ och andra populistiska politikers fel? Eller har det förĂ€ndrade medielandskapet sĂ€rskilt med framvĂ€xten av sociala medier ocksĂ„ med detta att göra?

Författare: Per-Anders Forstorp
bitrÀdande professor vid Institutionen för studier av samhÀllsutveckling och kultur


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  -  - 



IKT-studion

IKT-studion
IKT-studion Àr sen 2018 en del av högskolepedagogiskt centrum Didacticum. I den hÀr bloggen samlar IKT-pedagogerna Anna Söderström och Linnea Björk Timm mfl tips, lÀrmaterial och omvÀrldsbevakning inom omrÄdet utbildning och IKT för lÀrare inom högre utbildning.

Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om

3d-skrivare appar Cura digitalt berÀttande flipped classroom Google IKT IKT-dagen IKT-podden iPad LISAM makerkultur pedagogiska sprÄnget podcast presentationsverktyg wikimedia commons Wikipedia

Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



IKT-studion drivs av WordPress