Podcast frÄn förelÀsningen Kvinnor och Wikipedia 170308

Postad i: Wikipedia den 8 March, 2017 av Anna Söderström

1 people like this post.

HÀr kan du nu lyssna pÄ dagens förelÀsning dÄ Sara LÀthén, Anna F Söderström och Johanna NÀhlinder pratade om Wikipedia och betydelsen av att sprida sin forskning men ocksÄ att fler kvinnor borde börja skriva! Om inte annat för att backa andra som skriver, men ocksÄ för att det Àr roligt.

LÀnken nedan innehÄller en mp3-fil som gÄr att lyssna till i din webblÀsare eller ladda ner:
Kvinnor och Wikipedia, Trekvart pÄ biblioteket, Vallabiblioteket, Linköpings universitet


 

Taggar:  - 



Att skriva pÄ Wikipedia

Postad i: Wikipedia den 7 March, 2017 av Anna Söderström

0 people like this post.

Anna8year

Anna 8 Ă„r

 

I morgon kommer jag göra min inre 8-Äring (och för den delen Àven Anna i hela grundskoleÄldern) stolt. Jag kommer berÀtta om hur det Àr att vara en bokmal, kunskapsnörd, författarwannabee som fullkomligt dammsög bÄde fiktion och fakta-vÀrlden för att hitta kvinnliga förebilder och inspiration. Makt och krig i all Àra, men det var inte riktigt den typen av historia och berÀttelser jag enbart ville ta del av i SO-Àmnena.

Det hela landade i att jag 30 Är senare blev skribent i det uppslagsverk som skapar mycket tankar och Äsikter eftersom det ÀndÄ Àr en kÀlla till information som anvÀnds av mÄnga och som hamnar högt upp i sökverktygen: Wikipedia!

Kom och lyssna pÄ mig, Johanna och Sara vid Trekvart pÄ bibblan pÄ sjÀlvaste Kvinnodagen 8/3. 


 

Taggar:  -  - 



Att nĂ€rma sig en 3D-skrivare – kakformsprojektet

Postad i: 3D och additiv design, Makerkultur den 19 December, 2016 av Anna Söderström

1 people like this post.

Ellen Key 3D-printed cookie cutter

 

Den hĂ€r hösten har jag fortsatt ge mig sjĂ€lv anledningar att lĂ€ra mig mer om 3D-design. BĂ„de för gestaltning digitalt, men Ă€ven för att kunna anvĂ€nda vĂ„r 3D-skrivare av mĂ€rket Ultimaker2. Trots mina Ă„r pĂ„ en teknisk utbildning nĂ€rmar jag mig detta med ett humaniora och pedagog-perspektiv. Det ingĂ„r inte i min lĂ„ngsiktiga plan att göra avancerade CAD-skisser, jag vill luska reda pĂ„ hur denna typ av teknik och designverktyg kan göras mer tillgĂ€ngliga för en bredare mĂ„lgrupp. Jag vill kunna vidareutveckla mitt formgivningsintresse, men ocksĂ„ kunna designa och skriva ut funktionsdugliga, enklare, reservdelar vid behov – men ocksĂ„ kunna vidareutveckla konstruktioner i min omgivning som kanske skulle behöva en extra twist.

UtifrĂ„n detta började jag först med projekt som ligger nĂ€ra mitt intresse för stickning – nĂ€mligen sock-block med storleksmĂ€rkning och stickmarkörer. Detta vĂ€ckte Ă€ven en idĂ© om att göra kakformar eller kakstĂ€mplar och utifrĂ„n detta pĂ„börjades det jag hĂ€r i bloggen kommer referera till som Projekt Kakform.

TillgÀngliga verktyg

Till detta projekt har jag anvÀnt mig av Adobe Illustrator, Tinkercad, Cura och bildmaterial frÄn Wikimedia Commons och Google Bildsök.

Steg 1

Att göra en kakform Àr lÄngt ifrÄn en unik idé, en sökning pÄ forat Thingiverse ger över 3000 trÀffar pÄ söktermen Cookie cutter. Eftersom jag sitter i ett hus pÄ campus som fÄtt sitt namn efter Ellen Key föll valet pÄ att göra en hyllning till denna beundransvÀrda dam. Jag anvÀnde mig av ett antal olika bilder som jag försökte stilisera med hjÀlp av Illustrator.

Till slut föll valet pÄ en siluett-bild som finns sen tidigare bÄde i konstverk och pÄ bokomslag.

Ellen Key Work in Progress

Ellen Key – Work in progress

 

Steg 2

Siluetten exporterade jag bÄde som kontur (outline) och fylld bild i filformatet SVG.

Steg 3

Tinkercad

Tinkercad

Efter att ha laborerat lite med bÄde Onshape och Tinkercad föll valet pÄ Tinkercad i det hÀr projektet. Det Àr relativt lÀtt att komma igÄng, med mÄnga förinstÀllda geometriska former som Àr till stor hjÀlp. Det gÄr Àven att samarbeta med andra om samma design och du har möjlighet att dela din design med andra, men har Àven nÄgra projekt du kan hÄlla privata (i gratisversionen).

Steg 4

Import av SVG-filer frÄn Illustrator.

Först testade jag att göra en relativt solid form, med den importerade, fyllda SVG-filen frÄn Illustrator. Det blev en medaljong med en upphöjd siluettbild, tanken var kakstÀmpel i första hand.

Tinkercad

Tinkercad

Steg 5

För att kunna göra en 3D-utskrift behövde jag exportera min design i .stl-format. Detta görs i Tinkercad och filen öppnas sedan i slicing programmet Cura för konvertering till .gcode som Àr det filformat som vÄr Ultimaker2 Àter.

Steg 6

Dags för utskrifter!

Prototyp 1, blev för solid och stor (mer en kakstÀmpel Àn en kakform). (Ca 10 h)

Prototyp 2, för tunn och brÀcklig. (Ca 18 minuter)

Prototyp 3, fick stÀngas av innan utskriften blivit klar eftersom glasplattan i skrivaren var för dÄligt limmad.

Prototyp 4, fick ett tillĂ€gg i sin design i form av en “bricka” med Ellen Keys-namnteckning pĂ„ som skulle utgöra nĂ„gon slags stöd till kakformen. Denna bricka blev dock satt bĂ„de upp och ner och spegelvĂ€nt, men denna prototyp gick faktiskt att anvĂ€nda till just kakbakande. Det kan Ă€ven sĂ€gas att just denna plast som anvĂ€nds vid utskrift Ă€r PLA, som Ă€r en majstĂ€rkelse-baserad plast. (ca 45 minuter)

Steg 7

Nu Àr det dags att skriva ut prototyp 5, med ytterligare modifieringar för att kunna fortsÀtta utveckla den perfekta kakformen.

FortsÀttning följer!


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  -  -  - 



Wiki loves monuments – dĂ€rför deltar jag

Postad i: Wikipedia den 26 September, 2016 av Anna Söderström

0 people like this post.

Det finns en högst personlig anledning till varför jag bidrar med foton till Wikipedias tĂ€vling Wiki loves monuments – det Ă€r roligt.

Men det hade lika gÀrna gÄtt att skriva en tweet om. Jag gillar att fotografera och att besöka historiska miljöer och museer. Och visst hade detta intresse lÀtt kunnat stanna vid bilder i ett minneskort och kanske nÄgot mer utförliga berÀttelser om historiska hÀndelser för min nÀrmaste omgivning.

Men – historia Ă€r viktigt, det Ă€r en viktig grund för vidare utveckling av samhĂ€llet och kan fler hjĂ€lpas Ă„t att komma ihĂ„g och synliggöra det som lĂ€tt glöms bort sĂ„ Ă€r det rĂ€tt sjĂ€lvklart att delta i en fototĂ€vling med fokus pĂ„ att dokumentera byggnadsminnen, kyrkliga kulturminnen, fornlĂ€mningar, k-mĂ€rkta skepp och arbetslivsmuseer. Det Ă€r oftast knutet till lokalhistoria och det finns mycket i nĂ€rmiljön som en inte ens Ă€r sĂ„ medveten om alltid. Kanske finns det nĂ„got precis dĂ€r du rĂ„kar befinna dig just nu som behöver dokumenteras? Kolla in kartan!

För mig ger det ny kunskap och Àven respekt för tidigare generationers hÄrda arbete inom yrkeskategorier som hela tiden förÀndras, försvinner och med tiden Àven glöms bort. Det Àr intressant att lÀra sig om hur ett verktyg vi anvÀnder idag har utvecklats frÄn nÄgot annat för 100 eller 1000 Är sen. Det visar mÀnsklighetens utveckling och strÀvan framÄt och det Àr för mig en stor kÀlla till inspiration.

bikupa odalmannen

Bikupa pÄ Odalmannens museum, Valla gÄrd, Linköping, CC BY filipsdotter

Nyfiken pÄ vad andra bidragit med i tÀvlingen? Det finns redan nu en hel katalog med bilder pÄ Wikimedia Commons: Wiki loves monuments Sweden 2016.


 

Taggar:  -  -  -  -  -  - 



Augmented reality – mer Ă€n att jaga PokĂ©mons

Postad i: 3D och additiv design, augmented reality, Mobila verktyg & appar, Multimodalt, Spel den 21 September, 2016 av Anna Söderström

0 people like this post.

Vad kan vi dĂ„ lĂ€ra oss av PokĂ©mon Go och det som kallas för augmented reality (förstĂ€rkt verklighet)? En skicklig pedagog kan anvĂ€nda spelet för att öva en hel drös med förmĂ„gor – varför inte diskutera kartor och riktningar, volym och massa, avstĂ„nd och Ă€ven samarbete och reflektion kring de konstverk som finns i spelet och i verkligheten.

Jag lyfte ur just AR (augmented reality) och synade det lite extra. Ett för mig anvĂ€ndbart exempel var Googles tjĂ€nst Google ÖversĂ€tt som finns som app i mobila enheter. Denna app har utökats med en slags textigenkĂ€nningsfunktion vilket gör att du med hjĂ€lp av din mobilkamera kan scanna av den text du vill fĂ„ översatt frĂ„n IRL till URL. LĂ„t mig demonstrera!

googletranslate1

1. Placera texten som ska scannas innanför klamrarna som dyker upp pÄ skÀrmen.

googletranslate3

2. Texten identifieras och markeras med hjÀlp av rutor.

googletranslate4

3. Bra jobbat Google!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Just i det hÀr exemplet har jag redan frÄn början indikerat att det Àr engelska som ska översÀttas till svenska.

Identifieringen gĂ„r snabbt – och Ă€ven om det Ă€r en blandning av olika teckensnitt sĂ„ lyckas appen lĂ€sa av texten och ge en helt okej översĂ€ttning.

QR-koder

Ett sĂ€tt att bygga in mer information i ett analogt presentations och/eller marknadsföringsmaterial Ă€r att anvĂ€nda QR-koder. Det har funnits ett tag och skulle kunna anvĂ€ndas mycket mer – men har inte riktigt slagit sĂ€rskilt brett. Steget att ladda ner en scannings-app, scanna av en kod nĂ€r den dyker upp och sen fĂ„ del av digitalt innehĂ„ll verkar inte vara lika lockande som en och annan marknadsförare eller kommunikatör hoppats pĂ„. Det stannar lĂ€tt i en klubb för inbördes nördar. Men det Ă€r nĂ„got som hela tiden utvecklas och det Ă€r fortfarande av intresse att bevaka och hĂ„lla sig uppdaterad.

LÄt teckningar fÄ liv!

Ett lekfullt sÀtt att anvÀnda denna princip att scanna av nÄgot IRL för att fÄ ytterligare en dimension URL finns i mÄnga olika versioner men de tvÄ jag har testat var bl a LandscapAR och Chromville.

landscapAR

Epic fail med LandscapAR

Principen för LandscapAR kĂ€ndes klockren – rita topografiska figurer med linjer som indikerar höjd och se dina landskap ta form med hjĂ€lp av appen. Trots att jag testade pĂ„ tre olika enheter, med tre olika sorters tuschpennor, olika sorters belysning och papper sĂ„ var det alldeles för buggigt. TyvĂ€rr, eftersom jag tĂ€nkt utgĂ„ frĂ„n en karta över LiU och skapa ett och annat berg pĂ„ den rĂ€tt sĂ„ blĂ„siga schlĂ€tten.

Chromville Ă€r en annan app inom segmentet AR och rita – men dĂ€r en del av narrativet redan finns klart. Det finns fĂ€rdiga scenarios och karaktĂ€rer att fĂ€rglĂ€gga och interagera med via appen. Men ocksĂ„ nĂ„gra fĂ€rglĂ€ggnings-papper som du skriver ut, fĂ€rglĂ€gger, scannar och sen fĂ„r du en liten krabat att antingen mata och natta eller spela fotboll med i din mobila enhet (i det hĂ€r fallet en iPad). Det var lite svĂ„rt att fĂ„ min nĂ„got gamla iPad att fĂ„nga logotypen som ska lĂ€sas av för att fĂ„ se sin figur och jag lyckades aldrig göra nĂ„got mĂ„l – men det gav Ă€ndĂ„ en kĂ€nsla av hur mĂ„nga liknande appar funkar.

chromville2

Utskrivet och fÀrglagt, hÀmtat frÄn Chromvilles hemsida

 

Fil 007

SkÀrmdump frÄn min iPad. Teckningen scannas via appen. Du kan interagera med filuren genom att trycka pÄ skÀrmen.

chromville

Filur nr 2 kan buffa runt bollen, men lyckades inte göra mÄl.

Det hÀr sÀttet att arbeta med att ge en teckning liv triggade Àven igÄng en idé som gav mig anledning att testa bÄde stop motion-appen iMotion samt AR-appen Aurasma.

Avslutningsvis: En magisk teckning

experimentiMotion

 

UngefÀrlig tidsÄtgÄng: 40 minuter.

Jag tog det som fanns tillgĂ€ngligt – min fyraĂ„rings teckningar, en skrivbordslampa, nyckelband, ritblock och en iPad med appen Aurasma och iMotion.

Först anvÀnde jag iMotion i min iPad för att göra en kort stop-motion-film. Jag skippade ljud den hÀr gÄngen, men ska jobba vidare med det nÀr jag fortsÀtter utforskandet.

NÀr denna film var fÀrdig följde jag instruktionerna via recensionen av Aurasma hos Skolappar för att lÀnka samman den fysiska teckningen med den digitala filmen.

Resulatet ser ni lite snabbt filmat hÀr:

 

KonstnÀren bakom teckningarna konstaterade nÀr hen sÄg sina verk fÄ liv: Coolt mamma! Jag vill ocksÄ pröva!

 

 


 

Taggar:  -  -  -  -  -  -  -  -  - 



IKT-studion

IKT-studion
IKT-studion pÄ LiU Àlskar teknik! HÀr rapporterar vi om intressanta prylar och smarta tips vi stöter pÄ i vÄrt arbete för att göra LiU lite mer digitalt, och om vad som hÀnder i lokalen lÀngst in, lÀngst upp i Key-huset.

Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om

3d-skrivare appar Cura Eye-tracking flipped classroom IKT IKT-dagen LISAM MIK OER pedagogiska sprÄnget podcast presentationsverktyg SETT13 SETT2013 skola Wikipedia

Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



IKT-studion drivs av WordPress