Digitalisering – ordet på allas läppar

Postad i: IKT-spaningar den 8 May, 2018 av Anna Söderström

0 people like this post.

Lite då och då är det intressant att vända och vrida på diverse trend-begrepp, gärna med ett lite längre tidsperspektiv för att se när och hur snabbt ett begrepp börjar ta fart. Det går givetvis att göra analyser av mer vetenskaplig art, men en reflektion från senaste halvåret är att det just nu är en trend i att använda ordet digitalisering i relation till olika ämnesområden, funktioner och i vårt fall – utbildning.

Så jag gjorde en sökning på ordet digitalisering och hur det använts i Google som sökord sen 2004, i Sverige.


Skärmdump från Google Trends, sökord digitalisering, tidsintervall 2004 – nu, Sverige.

Ska vi gissa på ett det som ser ut som en dipp neråt i diagrammet sen kanske kommer fortsätta uppåt framöver? För om en även inkluderar en mer träffsäker sökfras som fångar upp alla begrepp som har digital- som ett förled i sig blir nog detta sättet att beskriva det som sker inom IT/IKT/internet, åtminstone ett bra tag framöver. Digitala verktyg, digital kompetens, digital medborgare, digitala resurser, digital delaktighet, digital arbetsmiljö…

Kanske är det också ett begrepp som är här för att stanna? Kanske är det där med att sätta ett e framför saker på väg bort? eLärande, e-brev, e-tjänst, eDelegationen.

Vad tror du?


 

Taggar:  - 


Kommentera!

IKT-studion

IKT-studion
IKT-studion är sen 2018 en del av högskolepedagogiskt centrum Didacticum. I den här bloggen samlar IKT-pedagogerna Anna Söderström och Linnea Björk Timm mfl tips, lärmaterial och omvärldsbevakning inom området utbildning och IKT för lärare inom högre utbildning.

Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om

3d-skrivare appar Cura digitalt berättande flipped classroom Google IKT IKT-dagen IKT-podden iPad LISAM makerkultur pedagogiska språnget podcast presentationsverktyg wikimedia commons Wikipedia

Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



IKT-studion drivs av WordPress