Konvertera figurer och bilder för tryck

Postad i: Övrigt, PowerPoint, Tryck den 6 October, 2017 av Emma Busk Winquist

0 people like this post.

När du ska leverera bilder och figurer till artiklar i tidskrifter som ska tryckas får du ofta instruktioner från tidskriften för i vilket format och vilken upplösning de ska ha för att bli bra i tryck. I dagens inlägg tänkte jag visa en metod för att konvertera dina bilder till korrekt format.

Bildformat och upplösning

Tidskrifterna vill ofta ha dina bilder (grafik/figurer etc) i antingen TIFF eller EPS. Det är bildformat som är anpassade för tryck. De har också krav på vilken upplösning (dpi/ppi) bilderna måste ha för att bli bra. Instruktionerna kan t ex se ut så här: “The required format is TIFF or EPS, with the following resolutions: 1,200 dpi for line figures (eg, graphs), 600 dpi for grayscale figures (eg, photographs), and 300 dpi for color figures.”

DPI står för “dots per inch” och talar om hur många pixlar per tum bilden får vid utskrift. Ju fler pixlar/tum, desto högre upplösning. Det här värdet har bara betydelse vid tryck/utskrift av en bild. För bilder som enbart visas digitalt är det helt irrelevant.

Hur du gör om dina figurer till tryckbara bilder

Det finns så klart många olika sätt som du skapar grafik/bilder/figurer osv till dina artiklar. Här tar jag upp ett sätt där du skapar din figur i Powerpoint. Verktyget Online-Convert, som beskrivs nedan, går att använda till en mängd olika filformat.

Powerpoint

Du gör en figur i Powerpoint. Gör figuren så stor som möjligt från början. Låt den gärna täcka en hel sida i Powerpoint för att få en så bra utgångspunkt som möjligt.
Spara varje figur som en egen fil i powerpoint.

Gå till http://www.online-convert.com

 

Online Converter webpage

 

Välj alternativet TIFF under “Image converter”

 

Konverteringsinställningar

 

På nästa sida gör du dina inställningar. Ladda upp din fil med hjälp av “Bläddra”-knappen. I settings väljer du värde i DPI:rutan (t ex 300). Du kan också välja om bilden är i färg eller gråskala.
Klicka på knappen “Convert file”.

När den är klar kommer du till nästa sida där du får din färdiga tiff-fil. Lite beroende på dina inställningar i webbläsaren så startar nedladdningen av filen automatiskt och du kan spara den på lämplig plats på din dator. Om den inte gör det finns en länk till höger på sidan, här markerat med röd ram .
(obs – inte reklamknappen till vänster i bild!)

 

Download

 

Gör om proceduren med alla bilder/figurer du behöver. Nu är de färdiga för att skicka till tryck.

Har du andra smarta tips för att skapa tryckbara bilder/figurer? Skriv gärna en kommentar här nedan!

//Emma


 

Taggar:  -  -  - 



Tre tips för bättre koll på mejlen i Outlook

Postad i: Outlook den 21 September, 2017 av Stina Hellberg

1 people like this post.

  1. Sortera mejlen i mappar

Om du vill hålla extra koll på en viss typ av mejl kan du lägga dem i en särskild mapp. Högerklicka på Inkorg och välj Ny mapp… Namnge sedan mappen, därefter lägger den sig automatiskt i bokstavsordning. För att skapa undermappar högerklickar du på en befintlig mapp och väljer Ny mapp…

 

  1. Använd sökrutan

Om du letar efter ett särskilt mejl så kan du söka efter det. Fundera efter ett ord som du vet att mejlet innehåller och skriv det i sökrutan.

 

  1. Sortera om mejlen

Du väljer själv hur du vill sortera din inkorg. I ursprungsläget sorteras de efter datum, med nyaste mejlet högst upp. Men du kan till exempel välja att sortera efter avsändare, eller att bara visa olästa mejl. Själv tycker jag att grundinställningen är bra, men kan välja att sortera om inkorgen när jag letar efter något särskilt.

 

/Stina


 

Taggar:



Ställ in startsida i din webbläsare

Postad i: Övrigt, Webb den 14 September, 2017 av Emma Busk Winquist

0 people like this post.

I webbläsaren kan du ställa in att en eller flera sidor öppnas automatiskt varje gång du startar programmet. I veckans inlägg beskriver jag hur du gör i Chrome, Firefox och Microsoft Edge.

Öppna din webbläsare och ta fram den (eller de) sida du vill ha som startsida. Ett förslag är att använda institutionens intranät och eventuella gruppsidor i Lisam som du vill kunna kolla av varje dag. Öppna så många flikar du behöver.

Chrome

Klicka på de tre punkterna i övre högra hörnet och välj “inställningar”

 

Menyn i Chrome

 

Ange startsida

 

Längst ner på menysidan hittar du fältet “Vid start”. Klicka i alternativet “Öppna en viss sida eller en grupp med sidor”. Om du har sidorna du vill använda öppna i webbläsaren kan du nu bara klicka på “Använd aktuella sidor” så ställs de automatiskt in att öppnas i varsin flik.

Firefox

Välj “inställningar” från hamburgarmenyn i övre högra hörnet.

 

Meny i Firefox

 

Välj startsida

 

Om du har sidorna du vill använda öppna i webbläsaren kan du nu bara klicka på “Använd aktuell sida” så ställs de automatiskt in att öppnas i varsin flik.

Microsoft Edge

Välj “Inställningar” från menyn uppe till höger.

 

Menyn i MS Edge

 

 

Under menyalternativet “Öppna Microsoft Edge med” väljer du “En specifik sida eller specifika sidor” i rullgardinsmenyn.
Klistra sen in adressen till den sida du vill använda. Klicka på lilla diskett-symbolen för att spara.

 

 

Klicka på “lägg till ny sida” om du vill lägga till fler sidor. Spara med diskettsymbolen.

//Emma


 

Taggar:  -  -  -  -  - 



Välj rätt ljudenhet

Postad i: Ljud, Videokonferens den 7 September, 2017 av Stina Hellberg

1 people like this post.

Innan du ska spela in eller spela upp ljud i din dator så kan det vara bra att kontrollera så att rätt ljudenheter är valda. I följande klipp berättar Dan Wirdefalk hur du gör för att ta kontroll över ljudet i Windows:

Länk till klippet på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=x7r3wYFEt5s

/Stina


 

Taggar:  -  - 



Skypemöte för deltagare utan Skypekonto

Postad i: Skype för företag, Videokonferens den 29 August, 2017 av Stina Hellberg

1 people like this post.

Om du ska hålla ett Skypemöte med deltagare som eventuellt inte har ett eget Skypekonto så kan du skapa ett webbaserat mötesrum. För att skapa mötesinbjudan går du in i din Outlookkalender. Under fliken START klickar du på Nytt Skype-möte.

 

Skriv därefter in e-postadresser till de du vill bjuda in, titel på mötet och mötestid.

 

Om du vill bifoga en fil så klickar du på fliken INFOGA och Bifoga fil. Du kan även skriva något i meddelandefältet. Men ta inte bort den text som redan står det eftersom att det är information till mötesdeltagarna om hur de ska koppla upp till mötet.

 

Under fliken MÖTE kan du klicka på Alternativ för möte för att anpassa deltagarnas behörighet. I grundinställningarna kan alla komma in i mötesrummet och samtliga deltagare har rätt att presentera. För större kontroll över mötet väljer du Ett nytt mötesrum. Du kan då välja om mötesdeltagarna måste vänta i en virtuell lobby innan du släpper in dem i mötesrummet. Du kan även välja vilka som ska ha behörighet att presentera och om deltagarna ska vara tillåtna att aktivera kamera och mikrofon.

 

Lycka till! /Stina


 

Taggar:  -  - 



Värt Att Veta – IT–tips för dig som jobbar på LiU

IT–tips för dig som jobbar på LiU
Vi som driver den här bloggen heter Stina Hellberg och Emma Busk Winquist. Vi jobbar på IMH (Institutionen för medicin och hälsa alltså). Vi vill med denna blogg dela med oss av tips och lathundar som kan göra din vardag på jobbet lite enklare och lite effektivare. Det kommer handla om olika funktioner i Officeprogrammen, Lisam-tips, fiffiga appar till din telefon… ja lite allt möjligt. Har du själv idéer eller önskemål på sånt du tycker vi borde ta upp? Tveka inte att lämna en kommentar så kollar vi upp det!

Emma (Koordinator och kommunikatör) & Stina (Administratör och IT-pedagog)

Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om

Adobe Acrobat Adobe Connect Appar Bilder Excel Föreläsa Föreläsning Grafisk profil Lisam Mac Officepaketet Outlook PDF PowerPoint Skype för företag Videokonferens Word

Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



Värt Att Veta – IT–tips för dig som jobbar på LiU drivs av WordPress