Meet-o-Matic – istället för Doodle

Postad i: Övrigt den 9 August, 2018 av Emma Busk Winquist

0 people like this post.

Behöver du boka in ett möte med flera personer med fulla kalendrar? Vill du slippa mejlrundor med svarsrundor och nya mejl och tidsförslag? Du kanske brukar använda Doodle?
Enligt LiU:s nya IT-säkerhetspolicy är det INTE tillåtet att använda Doodle vid LiU.

“Vad ska jag använda då?” tänker kanske du…

Meet-o-matic

Ett bra alternativ kan vara Meet-o-matic som finns inom LiU. Det är enkelt att använda och kan användas oavsett om deltagarna finns vid LiU eller inte. Det enda som krävs är att den som lägger upp mötesbokningen har ett LiU-id.

Så här fungerar det:

Gå till Meet-o-matic och logga in med ditt LiU-id.

startsida Meet-o-matic

 

Välj ett bra namn på ditt möte.

Om tiderna som finns från början i kalendern du ser ovan inte passar kan du välja att anpassa dem genom att klicka på knappen “Customize” under punkt 2.

 

Anpassa kalendern

 

Här kan du välja egna tidsintervall och lägga till fler månader om du behöver. När du är klar, klicka “update calendar”. Klicka sen i de rutor som motsvarar de alternativ du vill ha. När du är klar klickar du på “Create the meeting”.

Nu skickar systemet ut två mejl till dig. Ett är för dig som administratör av mötesbokningen och det andra är till för att skicka vidare till dem du vill bjuda in. Du dirigeras också om till en webbsida där samma länkar finns.

 

Länkar till mötesbokningen

 

Svara på en mötesförfrågan i Meet-o-matic

Den som ska svara på din förfrågan får en länk av dig via e-post. När de följer länken kommer de till denna sida:

 

Svarssida för möte

 

Här ska personen fylla i sitt namn, klicka i de tider som passar, lämna ev kommentarer och en e-postadress (valfritt). När han/hon har tryckt på “submit” dyker svaret upp i systemet om du följer din administratörslänk till mötet.

 

sammanställning

 

Meet-o-matic visar dig hur dina deltagare har svarat och eventuella kommentarer de lämnat. Meet-o-matic visar dig också vilket alternativ som flest deltagare har markerat så du enkelt ser vilken tid som passar flest.

Hoppas detta kan hjälpa dig att boka in ditt nästa möte!

/Emma


 

Taggar:  -  - 


Kommentera!

Värt Att Veta – IT–tips för dig som jobbar på LiU

IT–tips för dig som jobbar på LiU
Vi som driver den här bloggen heter Stina Hellberg och Emma Busk Winquist. Vi jobbar på IMH (Institutionen för medicin och hälsa alltså). Vi vill med denna blogg dela med oss av tips och lathundar som kan göra din vardag på jobbet lite enklare och lite effektivare. Det kommer handla om olika funktioner i Officeprogrammen, Lisam-tips, fiffiga appar till din telefon… ja lite allt möjligt. Har du själv idéer eller önskemål på sånt du tycker vi borde ta upp? Tveka inte att lämna en kommentar så kollar vi upp det!

För supportfrågor om de program vi skriver om hänvisar vi till IT-avdelningen.

Emma (kommunikatör) & Stina (IT-pedagog)

Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om

Adobe Acrobat Adobe Connect Appar Bilder Excel Föreläsa Föreläsning Grafisk profil Kalender Lisam Officepaketet Outlook PDF PowerPoint Skype för företag Videokonferens Word

Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



Värt Att Veta – IT–tips för dig som jobbar på LiU drivs av WordPress