Möta andra yrkesgrupepr

Postad i: AllmÀn den 19 October, 2017 av liofa930

0 people like this post.

I morgon ska vi ha seminarium med socionomstudenter i Norrköping och arbeta med den dĂ€r boken jag skrev om för ett tag sen, den om problemskapande beteende och vuxna som inte vet hur de ska hantera andra mĂ€nniskor nĂ€r det blir jobbigt.  Jag kan varmt rekommendera alla som har nĂ„got med andra mĂ€nniskor att göra att lĂ€sa den  (det torde bli typ sisĂ„dĂ€r varenda en av oss), men den Ă€r tung att lĂ€sa med sina exempel pĂ„ nĂ€r det gĂ„tt riktigt illa för de som Ă€r satta att fĂ„ hjĂ€lp av vuxenvĂ€rlden, barn som tryckts ner mot golvet för att “bli lugna” och dött för att den vuxne inte klarar att ta ett litet djĂ€vla steg bakĂ„t och slĂ€ppa bara lite pĂ„ den dĂ€r mĂ€rkliga prestigen och maktbehovet som sĂ„ mĂ„nga verkar ha. FörlĂ„t svordomen, men jag förstĂ„r inte vad det Ă€r med vuxenvĂ€rlden. Varför Ă€r vi sĂ„ förtjusta i makt, straff, regler och “du ska göra sĂ„ för jag bestĂ€mmer!”? Det Ă€r ju bara korkat, leder aldrig framĂ„t och visar inte pĂ„ ett alternativt handlingssĂ€tt. NĂ€, kliv ner frĂ„n de dĂ€r höga hĂ€starna och börja se mĂ€nniskan framför dig istĂ€llet,  tror vi alla skulle mĂ„ sĂ„ mycket bĂ€ttre dĂ„. För dig som vill utvecklas som förĂ€lder, lĂ€rare eller mĂ€nniska heter boken Problemskapande beteende vid utvecklingsmĂ€sssiga funktionshinder (men fungerar lika bra för oss alla) och Ă€r skriven av Bo Hejlskov ElvĂ©n.

Men socionomer var det ja, en yrkesgrupp som Àr bÄde kÀnd och ökÀnd, har vÀl inte sÄdÀr vÀrst bra erfarenheter av möten med dem men det Àr givetvis skillnader pÄ individer dÀr liksom bland lÀrare, hur som helst ska det bli intressant att höra deras perspektiv pÄ hur vi kan hjÀlpa barn som befinner sig i svÄrigheter. Lite besvÀrligt bara att jag mÄste vara i Norrköping kl 8 pÄ morgonen och lillen givetvis ska till simhallen med sin klass sÄ han mÄste ha skjuts innan, lite pussel men det ska nog lösa sig.


 


Elevassistent

Postad i: AllmÀn den 15 October, 2017 av liofa930

0 people like this post.

En gÄng för en halv evighet sen jobbade jag som elevassistent och det var en lÀrorik period som dyker upp dÄ och dÄ i minnet. Jag skulle hjÀlpa en kille med dyslexi som gick i Ättan och minst sagt hade svÄrt med skolan. För det mesta satt vi i ett litet rum och jag försökte fÄ honom att göra sina uppgifter utan att egentligen fÄtt nÄgra instruktioner om hur jag skulle göra. Det gick vÀl sÄ dÀr, om jag ska vara Àrligt, killen hade noll motivation och jag hade ingen verktygslÄda att plockar ur för att hjÀlpa honom pÄ ett konstruktivt sÀtt.

Det hĂ€r med elevassistenter Ă€r intressant, inte minst ur perspektivet den inkluderande skolan dĂ€r mĂ„let Ă€r undervisning för alla i klassrummet. Antalet elevassistenter har mer eller mindre exploderat de senaste Ă„ren, men deras arbetsbeskrivning Ă€r ofta vag och det finns inga krav pĂ„ vilken utbildning de ska ha. PĂ„ senaste förelĂ€sningen fick vi höra att tillgĂ„ngen till en assistent till och med kan leda till sĂ€mre resultat hos den enskilde eleven och frĂ„gan Ă€r varför, det kan handla om att eleven förlitar sig för  mycket pĂ„ assistenten som “hjĂ€lper” för mycket, att lĂ€raren snarare vĂ€nder sig till assistenten Ă€n eleven, att kompetensen Ă€r för lĂ„g hos assistenten eller att tillsĂ€ttandet av en assisten blir en ny form av exkludering. TyvĂ€rr hittar jag inte förelĂ€sningsunderlaget Ă€n sĂ„ jag kan inte lĂ€sa forskningsrapporten, men jag Ă€r inte förvĂ„nad. TvĂ€rtom har jag lĂ€nge förvĂ„nats över den naiva tillsĂ€ttningen av assistenter till elever som behöver mest hjĂ€lp. Assistenter blir ofta den ansvariga för elevens utveckling utan att ha den allra minsta utbildning för att kunna göra det. De allra flesta Ă€r unga, har bara gymnasium bakom sig och blir satta att ta hand om de svĂ„raste eleverna som borde fĂ„ de mest kompetenta. Hur kan det blivit sĂ„? Det hĂ€r Ă€r inget annat Ă€n ett stort svek mot eleverna som har rĂ€tt att krĂ€va den bĂ€sta utbildningen, skolan har ett kompensatoriskt uppdrag och ska kompensera för sĂ€mre förutsĂ€ttningar sĂ„ alla elever ges möjligheter att komma sĂ„ lĂ„ngt de kan, att tillsĂ€tta en assistent Ă€r inte en garanti för bĂ€sta lösningen. Det kanske kĂ€nns skönt att sĂ€ga att man gör nĂ„got, lĂ€ttare för lĂ€raren att fokusera pĂ„ resten av klassen nĂ€r en assistent “tar hand om” eleven i svĂ„righeter, men det Ă€r inte en hĂ„llbar vĂ€g om framĂ„t om vi menar allvar med en skola för alla som inte ska reproducera sociala skillnader.


 


Examensarbete 1

Postad i: AllmÀn den 14 October, 2017 av liofa930

0 people like this post.

PÄ tisdag Àr det dags för introduktion till första examensarbetet, snacka om att slutet pÄ min tid pÄ Liu börjar nÀrma sig slutet. Det hÀr med examensuppsatsen har vi hört om lite dÄ och dÄ sedan starten för flera Är sen och sjÀlvklart byggs en viss nervositet upp. Det lÄter stort, svÄrt och spÀnnande pÄ samma gÄng men har jag klarat mig sÄ hÀr lÄngt kommer vÀl det hÀr med att gÄ vÀgen, har ju inga planer pÄ att hoppa av i alla fall. Det Àr sÄ trist och sorgligt nÀr man ser pÄ nyheterna och Äterigen fÄr höra att rekordmÄnga hoppar av lÀrarutbildningen till och med efter ett par Är. Det kÀnns sÄ bortkastad för mÄnga parter, individen som hoppats och trott, flyttat, tagit lÄn, investerat tid och pengar pÄ nÄgot som skulle leda fram till ett framtida yrke och sÄ blir det bara pannkaka. Dessutom Àr det bortkastad tid och pengar för samhÀllet, universiteten och de framtida skolorna som stÄr utan de vÀlbehövliga lÀrarna. Givetvis spekuleras det friskt i orsakerna men jag tror inte det Àr sÄ komplicerat, det Àr vÀldigt lÀtt att komma in, men sÄ lÀtt Àr inte utbildningen utan det krÀver en del plugg för att klara tentorna och komma vidare. Dessutom Àr lÀrare ett extremt utsatt arbete dÀr du exponeras för olika mÄnga olika barn som du Àr satt att bÄde lÀra och leda, inte helt lÀtt. Har sagt det förr och sÀger det igen, det borde vara krav pÄ arbetslivserfarenhet inom skolan innan utbildningen pÄbörjas. Första praktiken kan annars bli en chock som leder till avhopp. Jag tror att de som verkligen vill bli lÀrare kommer att fullfölja och bli riktigt bra pÄ sitt yrke, men nÀr det Àr sÄ lÀtt att komma in som nu Àr det lÀtt hÀnt att Àven de som inte Àr sÀkra pÄ sitt yrkesval söker.

Om jag fick drömma fritt skulle hela utbildningssystemet göras om, bĂ„de vad gĂ€ller betyg och antagningar. Vi stressar ihjĂ€l vĂ„ra ungar redan pĂ„ mellanstadiet med betyg dĂ€r du numera kan fĂ„ underkĂ€nt fast du gjort ditt bĂ€sta, sedan hissas antagningskraven upp pĂ„ populĂ€ra program- inte för att de Ă€r svĂ„rare, bara fler sökande – och kraven sjunker i botten pĂ„ program som krĂ€ver betydligt mer förkunskaper. Är inte detta vansinne sĂ„ sĂ€g?

Men nu Àr det helg och jag ska gÄ ut!


 


Vissa kurser kommer man alltid minnas.

Postad i: AllmÀn den 11 October, 2017 av liofa930

0 people like this post.

Det kan var annorlunda upplĂ€gg pĂ„ seminariet, givande diskussioner, fantastiska förelĂ€sare, inspirerande lĂ€rare, genomtĂ€nkta planeringar och helt nya kunskaper man inte ens hade en aning om att man saknade. Sedan 2014 har jag klarat av en hel drös med kurser och ingen kurs har varit den andra lik. Det Ă€r bra, vi som ska bli lĂ€rare fĂ„r en uppsjö av förslag pĂ„ hur vi kan variera vĂ„r undervisning och fĂ„r mycket konkret uppleva vad som fungera och upplevs positivt av eleverna, likvĂ€l som vi mĂ€rker vad som inte fungerar, nĂ€r kursen skapar frustration (begrepp jag lĂ€rde mig pĂ„ förra kursen samt kunskapen om hur viktigt det Ă€r att undvika frustrera vĂ„ra elever) Ă€r det inte lika kul men lĂ€rorikt pĂ„ ett annat sĂ€tt. Det ger en bra inblick i elevperspektivet och vi kan göra mentala minnesanteckningar hur vi inte ska göra. Om jag ska var helt Ă€rlig kan jag avslöja att vi haft lĂ€rare dĂ€r vi pĂ„ fullt allvar trott att undervisningen var ett skĂ€mt, eller test liksom, och sen skulle lĂ€rare i slutet sĂ€ga. “Nu vet ni hur ni inte ska göra, ett sĂ„dant hĂ€r undervisningsupplĂ€gg skapar bara osĂ€kerhet och irritation”…fast det sa aldrig lĂ€raren sĂ„ vi fick acceptera att inte ens pĂ„ universitet kan vi rĂ€kna med en undervisning i topp-klass.

Men, som sagt, all undervisning Àr lÀrorik pÄ sitt sÀtt för oss blivande lÀrare och vi fyller vÄra hjÀrnor med allt vi kommer över.

IgÄr var jag pÄ Ànnu ett förÀldramöte, har ju tre barn och den yngste började sjuan nu i höst sÄ ni kan sjÀlva rÀkna ut hur mÄnga möten det blivit under Ären. De Àr mycket sÀllan varken roliga eller speciellt givande, kanske första gÄngen eller första gÄngen pÄ en ny skola, men annars följer det ett likartat mönster pÄ alla skolor, alla klasser och under alla de Är jag varit förÀlder. Först Àr det gemensam samling med alla förÀldrar, rektorn pratar lite och berömmer skolan, lÀrarna och eleverna ( i den ordningen) och sedan presenterar alla lÀrare sig, lite fniss brukar det bli, lite allmÀn info som de flesta hört flera gÄnger och fÄtt hem information om. Sedan travar klasserna efter klasslÀraren till ÀttelÀggens klassrum, ska det vara riktigt  kul sitter man pÄ ungens plats, för att fÄ den rÀtta kÀnslan liksom. Ja, sen fortsÀtter lÀrarna berömma eleverna, de Àr alltid sÄ hÀrliga och goa ungar, Àven om det hÀnder mycket i den hÀr Äldern (det verkar hÀnda mycket i alla Äldrar för jag har liksom hört det dÀr sen dagis) , förÀldrarna fÄr sÀga vad de heter och vems förÀlder de Àr förstÄs. Ja, jag vet inte. Det Àr ju intressant att se skolan och lÀrarna som mitt barn möter varje dag, men jag skulle önska ett mer möte, möte mellan förÀldrarna, ett riktigt möte med lÀrarna dÀr alla parter kan ges chans att fÄ en Àrlig bild av varandra och skolans förutsÀttningar.

Äh, jag Ă€r bara gammal och uttrĂ„kad, klart att alla gör sitt bĂ€sta, min lille unge trivs pĂ„ skolan och livet rullar pĂ„, ska sluta ha sĂ„ förbaskat mycket Ă„sikter. Har böcker att lĂ€sa och texter att skriva.


 


LĂ€ttare utan medvetenhet

Postad i: AllmÀn den 7 October, 2017 av liofa930

0 people like this post.

Ibland, inte ofta men dĂ„ och dĂ„, kan jag tĂ€nka att det skulle vara lĂ€ttare att inte veta sĂ„ mycket. Jag kanske inte ska lĂ€ra mig mer eller lĂ€sa mer eller tĂ€nka mer, jag kanske bara ska blunda och skratta och lĂ„ta allt vara som det Ă€r. Ni vet de dĂ€r gamla uttjatade undersökningar som gjorts om och om igen som visar pĂ„ att killar fĂ„r större talutrymme i skolan, fĂ„r mer öppna frĂ„gor (alltsĂ„ frĂ„gor som inte har klara svar) fĂ„r mer uppföljningsfrĂ„gor pĂ„ sitt svar och allt det dĂ€r. Jag tror vi alla vet det, vi har hört det, vi borde vara medvetna om det. ÄndĂ„ bara fortsĂ€tter det, pĂ„ alla nivĂ„er, i alla möjliga kontexter av all möjlig personal. Det spelar ingen roll om det Ă€r smĂ„barn  eller universitetsstudenter, det spelar ingen roll om det Ă€r mattelektion eller i kön till matsalen, vi ser killarna mycket mer, vi pratar sĂ„ oerhört mycket mer med dem, vi visar mycket större intresse för deras svar och vi har sĂ„ lĂ€tt för att bara ignorera en tjej som rĂ€cker upp handen. Varför? Varför Ă€r det sĂ„ hĂ€r och vad gör det med dessa barn och elever? Äh, det vet vi ju, mĂ€nnen tar ordförandeklubban och kvinnorna tar omsorgen.

Kan vi inte bara bestÀmma oss nu, sÀtta upp en stor skylt i alla personalrum, pÄminna oss varje dag, pÄminna varandra varje dag. Ge tjejerna plats, intressera oss för tjejerna, frÄga vidare, se och lyssna!

Eller tycker vi att killarna Àr viktigare???


 


Liona Fahlström

Hej!
Jag gÄr tredje Äret pÄ lÀrarprogrammet 7-9, sv/samhÀll och Àr 47 Är. Min blogg handlar givetvis om skolan som jag belyser ur alla perspektiv dÄ jag pluggar hÀr pÄ LiU, har barn i grundskola och gymnasium samt jobbar extra som vikarie 1-9. Förutom skolans vÀrld skriver jag om sÄnt som berör mig, bÄde högt och lÄgt. Hoppas du finner lÀsningen givande!


Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om



Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



Lionas blogg drivs av WordPress