Tentadags igen dÄ!

Postad i: AllmÀn den 18 September, 2017 av liofa930

0 people like this post.

Har ingen aning om hur mĂ„nga tentor jag skrivit sen jag började plugga hĂ€r ht 2014, förmodligen en hel drös, och det har ju gĂ„tt vĂ€gen för det mesta. Jag brukar inte oroa mig för tentorna, gĂ„r det Ă„t skogen sĂ„ finns alltid omtentor och det finns betydligt allvarligare frĂ„gor att bekymra sig om sĂ„ det Ă€r bara att andas och gĂ„ dit och göra sitt bĂ€sta. Alla ni som nojjar ihjĂ€l er inför varje tenta, försök att sĂ€tta det i ett lite större perspektiv, typ drunknade flyktingar pĂ„ Medelhavet, klimatet, SD eller det faktum att Tyskland förmodligen kommer att vĂ€lja in ett frĂ€mlingsfientligt parti i nĂ€sta val; nu Ă€r det muslimer som ska hatas pĂ„, för nĂ„gra Ă„r sedan var det judar som skulle utrotas….KĂ€nns inte bra alls, vad Ă€r en misslyckad tenta liksom i jĂ€mförelse?

Jag var ju vÀldigt glad över att kursansvarige ansÄg detta vara viktigaste kursen pÄ hela lÀrarutbildningen, inte för att jag var sÀker pÄ att han hade rÀtt utan helt enkelt för att den instÀllningen visar pÄ ett genuint engagemang för kursens innehÄll och det Àr alltid smittsamt. Nu nÀr kursens nÀstan Àr slut sÄ Àr jag böjd att hÄlla med honom, nÀstan, kursen Àr oerhört viktig helt enkelt för att mobbning fÄr sÄ förödande konsekvenser, bÄde för mobbade och mobbare, och för att lÀrares relationer med  eleverna Àr sÄ avgörande för deras prestationer i skolan. Men utan gedigna Àmneskunskaper kan ingen lÀrare förmedla de kunskaper som behövs, och utan didaktiska förmÄgor förmÄr inte lÀraren bygga det klassrumsklimat som gynnar eleverna maximalt. Med det sagt Àr jag mycket glad och tacksam över att den hÀr kursen infördes i den nya lÀrarutbildningen, det Àr snudd pÄ obegripligt hur de hÀr viktiga frÄgorna har missats i tidigare utbildningar. TyvÀrr tror jag inte att utbildningen Àr en garanti för att fÄ slut pÄ mobbningen, men den Àr i alla fall en bra bit i pusslet för att skapa den allra bÀsta skolan.

 


 


Skriv sÄ jag fattar!

Postad i: AllmÀn den 10 September, 2017 av liofa930

0 people like this post.

Åh, sĂ„ underbart att höra pĂ„ p1 dĂ€r nĂ„gra ambitiösa doktorander undersökt 700 000 vetenskapliga artiklar och slĂ„r fast det jag sagt hela tiden, det skrivs allt krĂ„ngligare, helt i onödan. Vad Ă€r vitsen med att skriva nĂ„got om mĂ€nniskor som lĂ€ser inte förstĂ„r vad man skrivit? Varför krĂ„ngla till det med onödigt lĂ„nga ord och meningar, varför skriva sĂ„ styltigt och “fint” bara för att det ska framstĂ„ mer seriöst? Dessutom sĂ„ sprider det sig ner i Ă„ldrar och utbildningar, redan pĂ„ gymnasiet försöker elever skriva sĂ„ knöligt och omstĂ€ndligt som möjligt, bara för att liksom. Doktoranderna som gjorde den omfattande studien kan sjĂ€lvklart inte ge svar pĂ„ varför det blivit sĂ„ hĂ€r, men gissar pĂ„ att den som skriver vetenskapliga artiklar försöker gĂ„ in  i den förvĂ€ntade rollen, man skriver som man tror man ska skriva. Sedan blir det givetvis rundgĂ„ng; andra lĂ€ser det tillkrĂ„nglade och fortsĂ€tter krĂ„ngla till sitt egna sprĂ„k….Helt i onödan och dessutom förstör det bara utgĂ„ngsmotivet med artikeln som vĂ€l Ă€ndĂ„ mĂ„ste vara att sĂ„ mĂ„nga som möjligt ska kunna lĂ€sa, förstĂ„ och ta till sig det skrivna. Lyssna gĂ€rna pÄ programmet hĂ€r , artikelforskningen börjar 30 min in, men har du tid sĂ„ Ă€r ju p1 alltid lĂ€rorikt och intressant.

Söndag och pluggdag, den hÀr kursen innehÄller mÄnga vetenskapliga artiklar som ska manglas genom min hjÀrna, och tro mig, jag hÄller med doktorander pÄ KI, de Àr sÀllan lÀttlÀsta!


 


Titta nÀr nÄgon Àter

Postad i: AllmÀn den 7 September, 2017 av liofa930

0 people like this post.

MĂ€nniskan Ă€r onekligen en social varelse, och om vi kĂ€nner oss ensamma vid mĂ„ltiden sĂ„ kan man nu filma sig sjĂ€lv Ă€tandes och lĂ€gga ut det sĂ„ andra kan vara med i mĂ„ltiden och sĂ„ sitter vi och pratar om ditt och datt tillsammans….Är det pĂ„ riktigt? Visst, det Ă€r en snabbt vĂ€xande trend i Sydkorea dĂ€r Ă€tandet framför kameran kan bli sĂ„ lönsamt sĂ„ vissa slutar arbeta och lever pĂ„ att Ă€ta socialt. Jag vet inte hur jag ska reagera, mer Ă€n med en smula sorgsen kĂ€nsla av ensamhet som gĂ„tt för lĂ„ngt, av den enkla vĂ€gen via tekniken dĂ€r vi inte behöver ses pĂ„ “riktigt” Ă€ven om det ju Ă€r lika riktigt fast det Ă€r nĂ„gra skĂ€rmar emellan, vi föredrar att Ă€ta med frĂ€mlingar som Ă„skĂ„dare, frĂ€mlingar som stĂ€ller frĂ„gor och ger förslag pĂ„ vad som ska Ă€tas.

NÀ, det dÀr mÄste jag nog smÀlta ett tag för att kunna förstÄ.

BÀttre dÄ att jag fokuserar pÄ dagens seminarium med nya redovisningar. Vi har fÄtt nya fall med olika konflikter i skolmiljö som vi ska redovisa vÄra lösningsförslag pÄ. Det Àr verkligen kul att arbeta med konkreta exempel, sÄnt som vi kommer att möta dagligen i skolan, konflikter mellan elever, mellan lÀrare och elev och mellan lÀrare. Konflikter Àr en oundviklig och nödvÀndig del av att vara mÀnniska om vi ska ha nÄgra möjligheter att utvecklas, sÀger alla i gruppen ja och hÄller med har vi onekligen stora problem. Men konflikter Àr sÀllan lÀtta att hantera och det finns inget enkelt knep att ta till, men med en uppriktig strÀvan efter att hantera konflikten konstruktivt kan vi gÄ stÀrkta ur den och till och med lÀra oss nÄgot av den.

Vackra ord, sjĂ€lv Ă€r jag vĂ€rdelös pĂ„ konflikter som inte berör mig pĂ„ djupet, dĂ„ tenderar jag att likt sköldpaddan krypa in i mitt skal och vĂ€nda ryggen Ă„t allt, sĂ„ okonstruktivt som det bara gĂ„r, men det Ă€r ju den lĂ€tta vĂ€gen ut…


 


Plugg, jobb och hönsskit

Postad i: AllmÀn den 2 September, 2017 av liofa930

0 people like this post.

Jo, livet rullar pÄ i makligt tempo, seminarium och förelÀsningar varvas med intensivt lÀsande och för att koppla av roade jag mig idag med lite hönshusstÀd. Tro mig, det var behövligt och en perfekt terapi nÀr hjÀrnan nÀrmar sig kokpunkten av alla begrepp som ska manglas in. Den hÀr kursen ska examineras pÄ tvÄ sÀtt, dels med en gruppredovisning och dels med en salstenta, tror inte jag haft salstenta sen den dÀr bedrövliga sprÄkhistorian i vintras men det Àr vÀl bara att vÀssa hjÀrnan och nöta in begrepp, teorier och allehanda strategier. Föredrar i Àrlighetens namn hemtenta, dÄ kan jag gÄ en svÀng och lufta hjÀrnan, skriva av mig allt jag har i rasande fart och sen ta bort, omformulera, lÀgga till och sen ta bort Ànnu mer. Extra svÄrt kÀnns det dÀr nÀr kursansvarige förklarar att han inte gillar pratiga svar som svÀvar ivÀg, det blir ju lite svÄrt att skriva om och Àndra pÄ en salstenta nÀr frÄgorna ska besvaras i essÀform, Àh, det fÄr bli som det blir, vÀljer man salstenta kan man inte krÀva det bÀsta sprÄket pÄ bara tre timmar, inte frÄn mig i alla fall.

Som lite extra grÀdde pÄ moset den hÀr hÀrliga veckan fick jag hoppa in och jobba lite i pÄ högstadiet i gÄr, alltid lika kul. De som tror att högstadiet Àr befolkat av kaxiga tonÄringar som inte har nÄgot hyfs har inte en aning om vad de pratar om, det Àr i sÀrklass bÀsta stadiet att jobba pÄ, enligt mig i alla fall. Eleverna Àr coola, lugna och trevliga, lÀtta att prata med och underbara att undervisa eller sÄ Àr det bara det att jag kÀnner mig sÄ hemma med de hÀr Äldrarna som gör det lÀttare och roligare.

 

 

 


 


Alla kan bli goda ledare

Postad i: AllmÀn den 30 August, 2017 av liofa930

0 people like this post.

Jojo, eller hur? NĂ€, det dĂ€r kĂ€nns lite vĂ€l magstarkt, ledaregenskaper Ă€r vĂ€l nĂ„got man till stor del föds med, visst, man kan trĂ€na upp dem och bli bĂ€ttre, men det dĂ€r handlar vĂ€l om personlighet och karisma och sĂ„na saker…

SÄ intressant att lÀra om lÀrarledarkompetens och hur enormt mycket som handlar om ren och skÀr kunskap, om förstÄelse för grupprocesser, psykologi, vÀrderingar och planering.Faktorer som alla kan ta till sig och anvÀnda i sin egen undervisning. Idag har vi fÄtt lÀra oss att det tyvÀrr inte finns nÄgon kokbok för kontroll för klassrummet, men det finns mÄnga strategier vi kan anvÀnda oss av, bland annat  en strategi innebar en blick som signalerade ödmjuk orubblighet inför elever, spÀnnande eller hur? Jag vill lÀra mig mer för det hÀr Àr sÄ avgörande för hela undervisningen och elevernas möjligheter att lÀra och utvecklas, men allt gÄr som vanligt vÀldigt fort sÄ jag fÄr vÀl trösta mig med att litteraturen finns kvar och nÄgon gÄng i framtiden ska jag fÄ tid att grotta ner mig mer i de hÀr frÄgorna.

Imorgon Àr det seminarie -och redovisningsdags igen, och nÀsta vecka ska vi lÀra oss mer om konflikthantering.


 


Liona Fahlström

Hej!
Jag gÄr tredje Äret pÄ lÀrarprogrammet 7-9, sv/samhÀll och Àr 47 Är. Min blogg handlar givetvis om skolan som jag belyser ur alla perspektiv dÄ jag pluggar hÀr pÄ LiU, har barn i grundskola och gymnasium samt jobbar extra som vikarie 1-9. Förutom skolans vÀrld skriver jag om sÄnt som berör mig, bÄde högt och lÄgt. Hoppas du finner lÀsningen givande!


Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om



Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



Lionas blogg drivs av WordPress