Wipe your s*** stars

Postad i: Uncategorized den 14 December, 2015 av MÄns Wadensjö

2 people like this post.

För den som Ă€r intresserad av att lĂ€ra sig mer om hur historiebruk, monument och nationsformering hĂ€nger ihop med varandra kan jag rekommendera idĂ©historikern Magnus Rodells avhandling frĂ„n 2002, som har titeln Att gjuta en nation: Statyinvigningar och nationsformering i Sverige vid 1800-talets mitt. I den visar han bland annat hur den staty av Engelbrekt som fortfarande stĂ„r pĂ„ Stortorget i Örebro nĂ€r den avtĂ€cktes spelade en viktig roll i den politiska strid som föregick representationsreformen i Sveriges riksdag. De monument som i efterhand kan framstĂ„ som uttryck för ett rent intresse för historien och för det förflutna, har i sjĂ€lva verket ofta tjĂ€nat flera olika – ibland till och med motstridiga – samtida politiska intressen vid tiden för sitt uppförande.

 

Inte sÀllan Àr det monument över krigiska och vÄldsamma hÀndelser som intar de centrala delarna av vÄra storstÀder, och Australien Àr dÀrvidlag inget undantag. Precis vid den södra ingÄngen till Hyde Park stÄr Anzac memorial, ett minnesmÀrke över de australiensiska soldater som stupade i de första och andra vÀrldskrigen. Dessa stenar sitter i varsitt hörn av monumentet:

12380093_10153773777941917_1173409096_n

12387838_10153773777776917_865583992_n

Man kan fundera pĂ„ vilken betydelse det har att dessa symboliska grundstenar lagts av en soldat respektive av en medborgare – men helt klart Ă€r att den hĂ€r typen av symbolik aldrig Ă€r neutral, utan ocksĂ„ alltid bĂ€r med sig en politisk betydelse som inte alltid Ă€r möjlig att förstĂ„ för den tillfĂ€lliga betraktaren.

 

ANZAC stĂ„r för Australian and New Zeeland Army Corps, och landets deltagande i de europeiska krigen sĂ€tter fingret pĂ„ en central punkt i formerandet av den australiensiska nationen och dess sjĂ€lvbild; förhĂ„llandet till England, utgĂ„ngspunkten för de första kolonister, och den forna kolonialmakten. Det Ă€r en frĂ„ga som Ă€r alldeles för stor för att det ska vara möjligt att ens börja reda ut den hĂ€r och nu – men för att i alla fall ge en fingervisning om dess fortsatta aktualitet kan jag ju nĂ€mna att flera australier jag talat med under resan varit tydliga med att de anser att landets flagga, som fortfarande till en del bestĂ„r av Union Jack, borde bytas ut. Varför, frĂ„gar de, ska vi ha ett annat lands symbol i vĂ„r flagga?

 

Och som för att understryka att det hĂ€r inte Ă€r nĂ„gonting som gĂ„r obemĂ€rkt förbi, ens pĂ„ andra sidan jorden, berĂ€ttar de att de engelska rugbyfansen faktiskt hĂ„ller med. Varje gĂ„ng lĂ€nderna möts i en landskamp, sĂ€ger de, sjunger de nĂ€mligen samma sĂ„ng:  “Wipe your shit stas off our flag!”


 


En vattenpump

Postad i: Uncategorized den 12 December, 2015 av MÄns Wadensjö

1 people like this post.

Men om historien alltsĂ„ betingar ett högt ekonomiskt vĂ€rde i dagens Sydney, sĂ„ mĂ„ste vi ocksĂ„ komma ihĂ„g att historiska vĂ€rden i nĂ„gon mening av ordet aldrig Ă€r gratis. Historien Ă€r inte nĂ„gonting som kommer till samtiden som manna frĂ„n himlen – den Ă€r nĂ„gonting vi dagligen arbetar för att konstruera och arbeta fram. Och ibland kan man undra om inte de processerna Ă€r desto tydligare och lĂ€ttare att beskriva i ett land som – sett som en nationsbildning – Ă€r sĂ„ “ungt” som Australien Ă€r. Blir arbetet med att konstruera en lokal, en nationell och gemensam identitet angelĂ€gnare och mer brĂ„dskande att manifestera i ett land som, med europeiska mĂ„tt mĂ€tt, har en kortare förhistoria att förhĂ„lla sig till?

 

Under vÄr tid  Àr alltsÄ i i Paddington, och om man frÄn vÄr lÀgenhet promenerar österut lÀngs Oxford Street stöter man efter ett par minuter pÄ en rostig vattenpump:

 

12380052_10153770291976917_523001389_n

 

PĂ„ plaketten under stĂ„r det att pumpen ifrĂ„ga restes 1868, och har bevarats av det lokala rĂ„det som en “intressant relik” av distriktets vattenförsörjning. SjĂ€lva monumentet Ă€r uppfört redan 1926, och om man bara fortsĂ€tter ytterligare en liten strĂ€cka lĂ€ngs samma vĂ€g kan man ocksĂ„ se ruinerna av distriktet Paddingtons första vattenförsörjningssystem; det Ă€r ett antal tegelkonstruktioner med bĂ„gar i försiktigt klassicerande stil, som ramats in av staket och försetts med informativa skyltar.

 

Jag vet absolut ingenting om vattenförsörjningssystem, och kan inte utlÀsa nÄgonting av de ruiner som visas upp. Trots det Àr det spÀnnande att se relativt moderna sanitetsanlÀggningar inramade, bevarade och kanoniserade pÄ precis samma sÀtt och med samma medel som de romerska ruinerna utanför jÀrnvÀgsstationen i Bologna eller resterna av Stefansbasilikan i den ungerska staden Székesfehérvar.

 

Formerna för historisk kanonisering och etablering av kulturarv Ă€r desamma, oavsett om det Ă€r frĂ„ga om en akvedukt frĂ„n romersk tid eller om en pump levererad av “the engineering firm W.J. Martin” Ă„r 1868, och förmodligen har de ocksĂ„ samma funktion; de ska inte vara visa upp historien, utan skapa den och föra in den bĂ„de i vĂ„r vardag, och i hur vi utformar vĂ„ra identiteter och framtida liv.


 


FOR SALE: HISTORY

Postad i: Uncategorized den 9 December, 2015 av MÄns Wadensjö

2 people like this post.

Det Àr naturligtvis inte bara bostaden som under trycket av de senaste Ärens utveckling pÄ fastighetsmarknaden har utvecklats till en kommoditet, till ett föremÄl dÀr det ekonomiska vÀrdet trÀnger ut de andra. Det gÀller förstÄs ocksÄ kommersiella fastigheter, och för att se ett prov pÄ den utvecklingen i Syndey behöver man bara ta en promenad genom Surry Hills.

 

Surry Hills ligger i den södra delen av innerstaden. LĂ€ngs huvudgatan Crown Street trĂ€ngs cafĂ©er med tobaksaffĂ€rer, konstgallerier, restauranger, bagerier och butiker med organiskt odlade grönsaker. Det Ă€r ett distrikt som har sin egen “curated guide to fashion, design, food and lifestyle” – helt enkelt ett relativt nyligen gentrifierat omrĂ„de dĂ€r en ung, vĂ€lutbildad och framförallt kulturellt vĂ€lbestĂ€lld medelklass bor och vistas; ett Hornstull, ett MöllevĂ„ngen eller ett Neukölln.

 

LĂ€ngst ner pĂ„ Crown Street ligger The Dolphin Hotel – “hotels i Sydney Ă€r inte i första hand hotell, utan pubar – som just nu Ă€r till salu.

 

 

For sale

 

“FOR SALE:

*HISTORY

*POSITION

*POTENTIAL”

 

MĂ€klaren vĂ€ljer hĂ€r att – snarare Ă€n de krassa ekonomiska vĂ€rdena – trycka pĂ„ de mjukare, kulturella vĂ€rden som historia, lĂ€ge och potential utgör. Ur ett marknadsföringsperspektiv Ă€r det helt sĂ€kert rĂ€tt tĂ€nkt, sĂ€rskilt om “potential” i det hĂ€r fallet snarare borde översĂ€ttas med “renoveringsbehov”, men det Ă€r ocksĂ„ talande för en utveckling dĂ€r de olika vĂ€rdena har kommit att bli direkta motsvarigheter till varandra; de kulturella vĂ€rdena Ă€r kontanta handelsvĂ€rden som fungerar Ă€ven i en rent ekonomisk diskurs. Och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt Ă€r “historia, lĂ€ge och potential” – precis som bostĂ€derna – snarare en del av prislappen, Ă€n en beskrivning av objektet som Ă€r till salu.

 

Det Ă€r naturligtvis en utveckling som öppnar för kritik. Samtidigt kan den som vill att det ska fungera pĂ„ ett annat sĂ€tt inte nöja sig med att peka pĂ„ de specifika och lokala utvecklingarna och försöka Ă€ndra pĂ„ dem – för att möta en sĂ„dan utveckling med en relevant kritik mĂ„ste man vara beredd att tĂ€nka om en stor del av den, i huvudsak ekonomiska, logik dessa kulturella uttryck vilar pĂ„.

 

Det Ă€r inte gjort i en handvĂ€ndning. Och Ă€ven om det förstĂ„s – kanske framförallt ur ett estetiskt perspektiv – Ă€r rĂ€tt stötande att bo intill ett omrĂ„de med en egen “curated guide to fashion, design, food & lifestyle”, sĂ„ mĂ„ste jag erkĂ€nna att jag uppskattar att de kokar gott kaffe och bakar gott bröd.

 

MÄns Wadensjö


 


A workshop report

Postad i: Uncategorized den 7 December, 2015 av Helga Sadowski

2 people like this post.

Leaving Europe behind at this particular moment of turmoil feels both peculiar and liberating. Thoughts about ‘being European’ have been on my mind a lot, just like thoughts about borders and boundaries, as for many people these days. In Sydney, I feel that I am getting an outsider perspective of Europe in general and my PhD life in Sweden in particular. Being re-planted from wintery Sweden to the other side of the world during the final stages of my PhD is thus not only providing a welcome increase in daylight, but also changes ways of thinking in truly unexpected ways.

In this sense, the workshop “Mobile Research/Researching Mobility” held on 25th November 2015 at the University of Western Sydney was truly inspiring and challenging perspectives on ‘mobility’. Here, questions of internationalization, how mobility influences research projects, the creation of knowledge, how communication/collaboration takes place over geographical and disciplinary boundaries were discussed. The input reached from more personal reflections of how PhD students experience the impact of travelling on their own work-life to elaborations on how mobility inspires or affects knowledge production. But mobility here by many was discussed as subjective, in the sense that an understanding of mobility can reach from privilege to constraint.

The question what role processes of digitalization play in a globalizing and mobilizing academia was a question picked up frequently and is also at the heart of my research interest, reflected for example in the workshop’s question of how the aspirations and/or expectations to be constantly on the road affect us as scholars and individuals. As one participant phrased her experience of being a travelling scholar while trying to stay in touch with her children: “Sometimes home is where Skype is.”

In this vein, I was presenting my paper on Remediations of Intimacy: Between Work, Home and Far Away in which I was arguing with AndrĂ© Jansson (2013) that current processes of mediatization/digitalization transform geographical key concepts as space, place, territory, borders, movement, and mobility. My point was that consequently also ideas of where intimate spaces (as for example “home”) are is challenged. In its remediated form (Bolter and Grusin 1999) intimacy can be understood as mobile intimacy, in which the geographical and physical space “is overlaid with an electronic position and relational presence, which is emotional and social” (Hjorth and Lim 2012, 478). For this paper, I was drawing on autobiographical (poetic) work of Susan Leigh Star (1995) , who described her relationship with ICTs while being an ever travelling scholar, and on Melissa Gregg’s findings in Work’s Intimacy (2011), in which she describes how intimacy, work, social relations and technologies come together in the work life of present-day Australian business professionals.

The presentation was well received and I think many of the workshop participants actually found their own experiences reflected in the discussion. Professor Ned Rossiter, a media theorist who is working on network cultures, the politics of cultural labour, logistical media and data politics, acted as a commentator on my presentation. His input on for example the specific properties of digital media on intimacy and affect, the economic exploitation of intimacy or on the geo-mapping of intimacy were highly appreciated and are inspiring for my ongoing thesis writing. Additionally, he provided me with a research contact of somebody who is working on a particular, intimate subculture on YouTube, which I am also discussing in one chapter of my dissertation.

After the workshop, some of the organizers and participants joined the book launch of Plastic Water: The Social and Material Life of Bottled Water (Hawkins, Potter, and Race 2015) and a subsequent restaurant dinner which not only changed our perspective on bottled water as a “fast moving consumer good” forever, but also offered plenty of opportunities to exchange and network with researchers of ICS and other international researchers. Similarly, later visits to the University of Western Sydney Campus offered exciting insights, for example into ‘place making’ and belonging practices in MarĂ­a Luisa MĂ©ndez’s seminar on Neighbourhoods as Arenas of Conflict in the Neoliberal City: Practices of Boundary Making Between “Us” and “Them” and last but not least the opportunity to get some own writing done in the spacious and bright campus library.

 

References
Bolter, J. D., and Richard Grusin. 1999. Remediation: Understanding new media. Cambridge, Mass: MIT Press.
Gregg, Melissa. 2011. Work’s intimacy. Cambridge, UK, Malden, MA: Polity.
Hawkins, Gay, Emily Potter, and Kane Race. Plastic water: The social and material life of bottled water.
Hjorth, Larissa, and Sun S. Lim. 2012. “Mobile intimacy in an age of affective mobile media.” Feminist Media Stud. 12 (4): 477–84. doi:10.1080/14680777.2012.741860.
Jansson, AndrĂ©. 2013. “Mediatization and Social Space: Reconstructing Mediatization for the Transmedia Age.” Communication Theory (Communication Theory) 23 (3): 279–96. doi:10.1111/comt.12015.
Star, Susan L. 1995. Ecologies of knowledge: Work and politics in science and technology. SUNY series in science, technology, and society. Albany: State University of New York Press.


 


En lÀgenhet i Manly

Postad i: Uncategorized den 7 December, 2015 av MÄns Wadensjö

3 people like this post.

För att lÀsa Wentworth Courier som en förhandling om utrymme behöver man inte göra nÄgon analys. Det rÀcker med att anlÀgga det perspektivet, och sedan se alla artiklarna i det ljuset; analysen gör nÀstan sig sjÀlv, och dÀrför Àr det inte vÀrt att skriva ut den lÀngre Àn sÄ.

 

Det som dĂ€remot Ă€r spĂ€nnande, Ă€r att formerna för den hĂ€r förhandlingen tar sig helt andra uttryck Ă€n i Sverige. I lördags sĂ„g jag, frĂ„n en balkong i Manly, en pĂ„gĂ„ende lĂ€genhetsauktion i huset bredvid. Det var ett fyrtiotal mĂ€nniskor, mest Ă€ldre par, som hade samlats i en ring pĂ„ grĂ€smattan. I mitten av ringen gick en mĂ€klare – i mörk kostym trots att det var solsken och trettio grader varmt – fram och tillbaka som en matador, och höll i auktionen.

 

LĂ€genhetsauktion

 

NÀr lÀgenheten hade gÄtt upp till 2.200.000 rÀknade han till första-andra, innan budkriget sköt fart igen, och till slut stannade pÄ 2.225.000 AUD. Det motsvarar i runda tal femton miljoner kronor, och den som trodde att Sverige var ensamt om en uppblÄst bostadsmarknad fÄr lov att tÀnka om. Femton miljoner för en trea. SÄ mycket, Àr det lÀtt att tÀnka, kan ingen lÀgenhet vara vÀrd, inte ens om den ligger fem minuter frÄn Manly Beach och har en magnifik utsikt över Shelly och Stilla Havet?

 

Det kan den, eftersom lĂ€genheter bara till viss del och kanske till och med i andra hand Ă€r bostĂ€der. I första hand Ă€r de en form av kapital, och i den utveckling vi har sett de senaste Ă„ren – dĂ€r lĂ€genheter i till exempel New York och London byggs, sĂ€ljs och sĂ€ljs igen utan att hyresgĂ€sten nĂ„gonsin gĂ„r in i dem – Ă€r det vĂ€rt att frĂ„ga om inte “real estate” har ersatt bĂ„de guldet och dollarn som vĂ€rldens enskilt viktigaste valuta. Den processen – dĂ€r det ekonomiska vĂ€rdet pĂ„ en vara helt trĂ€nger ut dess eventuella bruksvĂ€rde – kallas i marxistisk terminologi för kommodifiering, men det stĂ„r helt klart att man inte behöver vara marxist för att se att det Ă€r precis vad som hĂ€nder pĂ„ bĂ„de de globala och de lokala bostadsmarknaderna just nu.

 

 

Och vid ett första ögonkast kan det tyckas som att den fysiska auktionen Àr ett direkt och rÀttvist sÀtt att slutföra förhandlingen om ett stycke utrymme eller en vara pÄ. Det pÄminner nÀstan om en bild av den fria och vÀlfungerande marknaden, dÀr köpare och sÀljare ser varandra i ögonen och den som Àr beredd att betala mest till slut gÄr hem med sjÀlva varan. Det man dÄ glömmer Àr att den stora selektionen har skett redan lÄngt innan, och att det finns en anledning till att de som stod i auktionscirkeln alla var vita, vÀlklÀdda och förmodligen mycket vÀlbÀrgade par.


 


The everyday life of research in the Mediatization era

This blog focuses on how media practices more thoroughly permeate the everyday life of researchers. It documents the activities within the three year network project ‘The Everyday Life of Research in the Mediatization Era’ organized by ACSIS and Tema Q at Linköping University in partnership with ICS, University of Western Sydney; and ASCA, the University of Amsterdam. The network is financed by Riksbankens jubileumsfond’s sector committee ‘Mediatisation of Everyday Life’.

Den hĂ€r bloggen handlar om hur medier pĂ„ ett genomgripande sĂ€tt prĂ€glar forskningens vardag. Den dokumenterar aktiviteterna inom det treĂ„riga nĂ€tverksprojektet ”Forskningens vardag i medialiseringens era”, som organiseras av ACSIS och Tema Q vid Linköpings universitet i samarbete med ICS, University of Western Sydney och ASCA, the University of Amsterdam. NĂ€tverket finansieras av Riksbankens jubileumsfond genom omrĂ„desgruppen ”Vardagslivet och kulturens medialisering”.

Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om

förhandling mediatization mobility space Sydney urbanitet utrymme

Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



The everyday life of research in the Mediatization era drivs av WordPress