LÀsarfrÄga: Datateknik eller mjukvaruutveckling?

Postad i: Uncategorized den 9 April, 2017 av Rasmus Johns

1 people like this post.

Med alla studenter som söker in till universitet för höstantagningen kommer det bara fler och fler lÀsarfrÄgor. Den hÀr gÄngen Àr det en riktigt bra frÄga som jag sjÀlv reflekterat över mÄnga gÄnger: Borde jag ha gÄtt mjukvaruutveckling istÀllet för datateknik?

Allt som stÄr i frÄgetexten Àr helt korrekt. D lÀser mer matematik och elektronikkurs Àn vad U gör, som istÀllet har mer fokus pÄ mjukvaran.

Jag fÄr nog vara Àrlig och sÀga att kurserna vi haft inom elektronik har varit kurserna jag ogillat mest. MÄnga gÄnger önskade jag att jag lÀste U istÀllet. Det beror nog mestadels pÄ att mitt intresse för mjukvara Àr större Àn det jag har för hÄrdvara, precis som du.

Det finns dock nÄgra saker jag mÄste tillÀgga. SÄvitt jag förstÄr hÄller flera kurser med elektronikmoment pÄ att utvÀrderas pÄ D-programmet; sedan jag började för fyra Är sedan har mÄnga kurser Àndrats och det som jag lÀste förut har idag en ny kursplan och en mer modern touch. Ett exempel: istÀllet för att sjÀlv behöva koppla ihop en hel robot med egendragna och skurna sladdar, mikroprocessorer, bluetoothmoduler och ett gÀng andra komponenter fÄr studenter pÄ D-programmet idag anvÀnda en Raspberry Pi som de anvÀnder som kÀrna i roboten. DÄ fÄr man ganska mycket gratis och det blir mer fokus pÄ sjÀlva styrandet av roboten.

Sist vill jag sÀga att det inte spelar en sÄ stor roll i slutÀndan. frÄn och med Är 2.5 pÄ utbildningen, dÄ D och U gör kandidaten ihop, lÀser de Àven mastern ihop. SÄ det Àr alltsÄ under de första 2.5 Ären som D och U har nÄgra kurser som skiljer sig. BÄde utbildningarna slutar dock pÄ mer eller mindre samma stÀlle. PÄ min masterprofil Àr vi nog splittade 50-50 mellan D och U och det funkar hur bra som helst för allihop.

SÄ mitt tips: gÄ pÄ det som kÀnns roligast och magkÀnslan. D Àr snÀppet bredare Àn U, men förlorar ocksÄ lite spets. Det kommer dock inte göra nÄgon större skillnad sÄvida du inte vill hÄlla dörren öppen för att ta en elektronikmaster (som U inte fÄr göra, men D fÄr).


 


LÀsarfrÄga: Teknisk Fysik med AI och Machine Learning?

Postad i: Gott&Blandat, LÀsarfrÄgor den 5 April, 2017 av Rasmus Johns

0 people like this post.

Nu nÀr jag har en hel del att göra blir det inte sÀrskilt mycket bloggande om min vardag. Det Àr dock skillnad pÄ det och lÀsarfrÄgor, som jag alltid har tid för!

Den hÀr gÄngen Àr det Mattias som lÀmnat en frÄga i ett kommentarsfÀlt till en tidigare lÀsarfrÄga som handlade om Teknisk fysik eller datateknik?

 

 

AI och maskininlÀrning Àr i grund och botten inte mycket mer Àn problemlösning, fingertoppskÀnsla, programmering och matematik. Det handlar om att identifiera och förstÄ problemet, vara smart med hur man tacklar det och sedan kompetent nog att kunna implementera lösningen. Allt det dÀr, och mycket mer, kommer du att lÀra dig datateknik sÄvÀl som teknisk fysik.

Om du ska tĂ€nka pĂ„ nĂ„got Ă€r det nog programmeringen. Jag ögade igenom chalmers kursplan och sĂ„g att det inte fanns sĂ€rskilt mĂ„nga poĂ€ng dedikerade Ă„t programmering. Det Ă€r dock verkligen ingen deal-breaker — det fanns Ă€ndĂ„ nĂ„gra programmeringskurser och det behövs inte mycket mer Ă€n sĂ„. Har du tid och tycker du att det Ă€r kul att pĂ„ fritiden skriva lite kod skadar det nog inte alls.

Personligen tror jag att F (eller Y, som vi kallar det hÀr pÄ LiU) Àr nÄgot av det absolut bÀsta man kan lÀsa om man har ett tekniskt intresse.


 


Äntligen fĂ„r barnen programmera!

Postad i: Gott&Blandat den 17 March, 2017 av Rasmus Johns

1 people like this post.

Ni som följt bloggen eller kÀnner mig vet att jag lÀnge advocerat för att lÀra barn programmera. Jag skrev till och med en post helt Àgnad Ät Àmnet.

Hur som helst: det verkar bli av! Det var Ätminstone vad jag fick lÀsa i artikeln Nu införs programmering i matten i SkolvÀrlden.

Nu ser jag fram emot att se programmeringfröet planteras i alla smÄ huvuden och ett enormt ökat intresse för teknik nÀr nÀsta generation vÀxt upp.


 


LÀsarfrÄga: Datateknik eller teknisk fysik

Postad i: Gott&Blandat, LÀsarfrÄgor, Studier den 6 March, 2017 av Rasmus Johns

1 people like this post.

Om bara nio dagar öppnar antagning.se sitt brevinkast för höstens universitetsansökningar. SpÀnnande för alla framtida studenter! En av dessa Àr Sofia, som skrev det hÀr i ett kommentarsfÀlt i fredags:

 

 

MÄnga bra frÄgor inbakade i inlÀgget; sjÀlvklart vill jag svara pÄ allt.

Först har vi frĂ„gorna om design pĂ„ utbildningen. DĂ€r kan jag kort och gott svara: nej, inget intresse för design behövs. PĂ„ utbildningen lĂ€ser man en 4-poĂ€ngskurs i design, vilket endast motsvarar 1% av utbildningen. Med det sagt kan man, om man vill, lĂ€gga till flera designkurser i sin masterprofil. Är du intresserad av maskininlĂ€rning, som du skriver, kan du inrikta dig pĂ„ det istĂ€llet. Det har jag gjort.

Vad gÀller jobb efter examen behöver du inte oroa dig alls. Det finns oerhört goda arbetsmöjligheter för en dataingenjör och utbildningen datateknik toppar nÀstan alla listor pÄ högst ingÄngslön i Sverige. Den hÀr punkten behöver du verkligen inte bekymra dig över. Vill du sedan sÀkra dig goda arbetsmöjligheter Àr det alltid bra om man engagerar sig vid sidan om studierna i nÄgon förening eller ett projekt.

Sist har vi stÀmningen pÄ utbildningen! Det Àr pÄ den hÀr fronten jag tror att teknisk fysik kanske har en liten edge gentemot datateknik. PÄ teknisk fysik har jag fÄtt intrycket att fler personer Àr vÀldigt drivna, medan vissa pÄ datateknik kanske spelar lite för mycket datorspel. Med det sagt Àr stÀmningen pÄ datateknik ocksÄ vÀldigt bra, sÄ jag har inte haft nÄgra problem med att hitta taggade kompisar.

Efter att ha lÀst din beskrivning om dig sjÀlv och vad du Àr ute efter tror jag i alla fall att du kommer stormtrivas pÄ bÄde datateknik och teknisk fysik. BÄde utbildningarna Àr verkligen strÄlande och eftersom att du har mÄnga möjliga masterprofiler att vÀlja pÄ kan du, oavsett vilken av de tvÄ utbildningarna du lÀser, inrikta dig pÄ det du vill. Med andra ord: oavsett om du börjar teknisk fysik eller datateknik kan du sluta pÄ samma arbetsplats, om du vill det. Du behöver alltsÄ inte kÀnna att valet Àr pÄ liv och död, Àven om det Àr ett vÀldigt spÀnnande beslut som ska fattas.

Lycka till!


 


Disc golf

Postad i: Gott&Blandat, TrÀning den 30 January, 2017 av Rasmus Johns

1 people like this post.

disc

 

IgÄr stack jag ut och spelade disc golf i Rydskogen för första gÄngen. Det finns en bana dÀr pÄ 18-hÄl som jag ofta ser folk knalla nÀr jag motionerar i skogen. Eftersom att banan ligger nÀra studentbostÀderna har det nÀstan blivit en inofficiell studentsport hÀr i Linköping.

I alla fall: nu förstĂ„r jag Ă€ntligen vad all the fuzz is about! Satan vad kul det visade sig vara att spela “golf med frisbee”. PĂ„ de 18 hĂ„len lyckades jag fĂ„ ett resultatet +66, vilket kanske reflekterar hur mĂ„nga trĂ€d jag lyckades sula in discen i för kung och fosterland.

NÀsta gÄng (för det blir spikat en sÄdan) ska jag ta lite bilder och visa hur hÀftig banan Àr.

 


 


Rasmus Johns

Mitt namn Ă€r Rasmus – 23 Ă„r gammal, frĂ„n Stockholm och student i Linköping sedan hösten 2013. Jag lĂ€ser nu mitt tredje Ă„r pĂ„ Civilingenjör – Datateknik.

Med den hĂ€r bloggen hoppas jag att ge dig en glimt av allt min utbildning och Linköpings studentliv har att erbjuda. Du kommer att fĂ„ följa med mig i min vardag – bĂ„de nĂ€r jag Ă€ntligen lyckas förvandla datorns ettor till nollor och nĂ€r jag senare inser att jag ocksĂ„ mĂ„ste kunna förvandla tillbaka nollorna till ettor. Det blir ocksĂ„ spex pĂ„ Linköpings Studentspex och en hel del studentfestande.

Var inte rÀdd att stÀlla frÄgor, vare sig hÀr pÄ bloggen eller till min mail: rasjo813@student.liu.se


Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om



Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



Rasmus blogg drivs av WordPress