Arkiv för December, 2010

Outro…

Postad i kategorin: Allmän den 21 December, 2010

0 people like this post.

 

Till sist är hösten till ända. Fortfarande är verksamheten igång, men snart ska vi som jobbar passa på att ta ut ledighet. Här på Campus Valla har det blivit betydligt lugnare de sista dagarna.  Själv ska jag snart fira jul och nyår och sedan åka på långresa. När jag är på plats igen i mitten av januari har det vänt och vi går mot ljusare tider.  

Julhelgen ser olika ut för oss alla. Vissa ser fram mot gemenskap med familj och vänner, andra upplever julen som kravfylld och ibland konfliktfylld. Det är olika.

Oavsett vilken grupp du tillhör så försök att unna dig välförtjänt ledighet. Lägg studierna på hyllan – om så bara för några dagar. Det är sällan vi blir effektiva om vi ligger i och ska prestera hela tiden. Fundera på vad som får just dig att må gott. Ifrågasätt alla måsten!

Nu lämnar jag vidare bloggstafetten till Marie som tar vid efter helgerna.

God Jul och Gott Nytt År till Er Alla!


 

Håll koll!

Postad i kategorin: Allmän den 16 December, 2010

0 people like this post.

I veckan har Studenthälsan haft planeringsdag. Efter en intensiv dag fylld med planering, diskussioner, skratt och mycket (för mycket?) god mat, har vi nu (bland mycket annat!) bestämt tider och platser för vårens kursutbud. Ett par frågetecken återstår, men inom kort kommer du att kunna läsa om vårens utbud på hemsidan.

Under hösten har flera av våra kurser varit fullbokade, så håll koll och var snabb med anmälan.

Redan nu vill jag slå ett slag för vår kurs ”Gör det du vill” som är först ut i vår och som kommer att starta redan 26/1 på Campus Valla. Vet du redan nu att du är intresserad så anmäl dig här!


 

Zzzzzzzzz…….

Postad i kategorin: Allmän, Sömn den 9 December, 2010

0 people like this post.

Vaknat, gått upp men är ändå trött. Gick och lade mig sent i går kväll, tittade på en spännande film in i det sista. Kollade facebook och en skojig film på youthube – allt tillsammans med ett par rejäla koppar svart té. Svårt att somna sedan. Vet att jag inte kommer få något medlidande alls för min trötthet av Susanne och Ann-Britt som jobbar med vår sömnskola och sömnrådgivning…

Här kommer deras fem bästa råd för att sova gott på natten:

  1. Håll regelbundna lägg- och stig upp-tider
  2. Begränsa tiden i sängen
    Vårt sömnbehov varierar oftast mellan 6-9 timmar från person till person. För att sova bra behöver vi vara vakna resten av tiden!
  3. Vistas ute i dagsljus
    Extra plus blir det om du dessutom motionerar!
  4. Drick inte alkohol- eller koffeinhaltiga drycker
    Många somnar lättare av alkohol, men när alkoholen förbränns väcker kroppen dig. Du kanske vaknar under natten, sover oroligare eller vaknar tidigt på morgonen. Koffein finns t ex i kaffe, energidrycker, coladrycker och svart te (tein).
  5. Ge dig själv tid för sänggåendet
    Kroppen behöver tid för att varva ned och förbereda sig för sömn. 

Tipsen ovan är hämtade från sömnmottagningen.se.

Här kan du läsa mer om sömn!


 

Vad tycker du om vår vecka?

Postad i kategorin: Allmän den 2 December, 2010

0 people like this post.

En intensiv vecka är snart slut här på Studenthälsan. En vecka då stor del av vår tid gått till våra fokusdagar på temat ”Den hållbara människan”. Som jag skrev sist är detta ett samarbete mellan Studenthälsan, Kyrkan på LiU samt studentkårerna.

Resultatet har blivit lunchföreläsningar på tre olika teman och en minimässa där vi har presenterat våra verksamheter. Lunchmackor har delats ut för att göra det möjligt att få en stund med både något att äta och något att lyssna till.

Samarbete är alltid kul och det är spännande att följa ett projekt som detta från idé till verklighet. Jag tror att vi som jobbat för dagarna är nöjda med upplägg och innehåll, men frågan är ju förstås till er som deltagit som åskådare vad ni har tyckt. Och till er som inte kunnat delta eller rentav missat arrangemanget. Vad vill ni se/höra mer av framöver? Hur vi kan nå ut med arrangemang av det här slaget så att alla kan välja att delta?

Jag/vi tar tacksamt emot synpunkter i alla former. Det är viktigt att vi använder vår tid rätt dvs utifrån er studenters behov. Med risk för att bli tjatig: Vi finns här för din skull!


 

Du tittar just nu i Studenthälsans bloggs arkiv för December, 2010.

Studenthälsans blogg

Studenthälsan
Studenthälsan berättar här om vad som är på gång i verksamheten och delar med sig av råd och erfarenheter som kan hjälpa dig som student att behålla ditt välbefinnande.



Sök i bloggen

Sidor

Kategorier

Mest bloggat om

fadder fadderutbildning förändring - utveckling mindfulness mindfulnness prestation prestationskrav sinnesrobönen självkänsla stress tentaoro tentaro Yoga återhämtning

Arkiv

Metadata



Detta är en personlig webbsida och information framförd här representerar inte Linköpings universitet. Se även Policy för www-publicering vid Linköpings universitet.

This is a personal www page. Opinions expressed here do not represent the official views of Linköpings universitet. Please refer to Linköpings universitets wwwpolicy.



Studenthälsans blogg drivs av WordPress