Biblioteken och pandemin

Vad säger pandemin och allt det den fört med sig om bibliotekens betydelse? Niklas Ferdinand Carlsson, bibliotekarie på Campus Norrköpings bibliotek, har gått igenom rapporter från myndigheter och organisationer som tangerat denna fråga. Här redovisar han de viktigaste slutsatserna.

Bibliotekets roll har under pandemin både utvecklats och befäst sin ställning som en viktig aktör i människors liv. I universitetsvärlden kan vi se att många studenter upplevt mer stress, oro och ensamhet som en följd av det påtvingade distansläget. För många är de sociala delarna av studietiden en viktig faktor och detta har blivit tydligt under pandemin.

Vi kan även konstatera att det akademiska fusket blivit påtagligare i det strikt digitala lärorummet och antalet studenter som blivit föremål för disciplinär åtgärd ökade dramatiskt under 2020. I en strikt solitär och digital läromiljö är det enklare att både plagiera och ta till otillåten hjälp via exempelvis appar och internetforum.

Folkbiblioteken – en viktig samhällstjänst

Inom folkbibliotekssektorn så kan vi se att biblioteket erhållit en ställning av ett flerfunktionellt samhällsnav. När biblioteken stängde så försvann inte bara ett offentlig och socialt rum utan även praktiskt viktiga funktioner såsom tillgång till datorer, internet, utskriftsmaskiner, kursböcker m.m. Biblioteket är inte bara ett viktigt kulturellt mötesrum utan även viktig samhällstjänst. Dessa utfall av pandemin sätter ytterligare ljus på bibliotekets viktiga roll.

Student på Campus Norrköpings bibliotek

Foto: Thor Balkhed

Universitetsbiblioteken som pedagogisk resurs

Som ett universitetsbibliotek så är det fysiska rummet en plats för studier, grupparbeten och forskning men även numera en plats för skapande och lärande. Bibliotekets roll har utvecklats både rumsligt och digitalt men det kanske viktigaste vi märkt under pandemin är att biblioteket har en viktig roll som stöd, som en pedagogisk resurs och som en utvecklande kraft i studenternas vardag.

Biblioteket behövs som ett socialt och fysiskt rum, men också som en stimulerande, pedagogisk och kunnig kraft i det stora utbudet av både fysiska och digitala resurser och möjligheter. Bibliotekarien kommer så i fokus som bibliotekets förvaltare och utvecklare.

Efter pandemin

Efter pandemin så kommer bibliotekariens anpassningsbara natur att komma till sin fulla rätt och ett nytt och utvecklat bibliotek kommer möta låntagarna, besökarna, studenterna, forskarna och resten av allmänheten. Nya metoder för digitalt lärande, handledning och service kommer att komplettera det fysiska rummets möjligheter på nya och innovativa sätt. Biblioteket blir en multimodal pedagogisk resurs med full tillgänglighet både i det fysiska och det digitala rummet och nyckeln till alltihopa blir bibliotekarien och dess breddade (och vässade) kompetenser.

Nya funktioner som tillåter eget skapande och utvecklande av kunskap blir i sin tur anpassade till att bli en mer vardaglig del av bibliotekets utbud. Ytor för skapande såsom DigiMaker – Linköpings universitetsbiblioteks digitala labb och makerspace – kommer tillsammans med medskapande workshops att ytterligare ge studenterna syfte, social närvaro och en närhet till kunskap. Psykisk ohälsa och fusk kan vi därmed motarbeta med en positiv, kreativ och pedagogisk närvaro där vi tar fasta på biblioteksrummets möjligheter och bibliotekariens expertis och kunnande.

Bibliotekets roll har under pandemin visat sig vara viktigare än någonsin och detta ansvar ska vi ta fullt fasta på och vidare utveckla vår verksamhet tillsammans med våra användare.

 

Skrivet av Niklas Ferdinand Carlsson, bibliotekarie, Campus Norrköpings bibliotek

Länkar till textens underlag:

Universitetskanslersämbetets pandemiuppdrag – Delrapportering 1

SFS rapport: Hur påverkar coronapandemin studenterna

Folkhälsomyndigheten: Hur har folkhälsan påverkats av covid-19-pandemin?

Svensk Biblioteksförening: Biblioteken och pandemin

Impacts of the Covid-19 pandemic on the health of university students – The International Journal of Health Planning and Management

CNBC – How college students learned new ways to cheat during Covid

 

 

Uggla eller vallhund? – intervju om biblioteket med Lina Roth, docent i etologi

I vår serie intervjuer med forskare talar vi denna gång med Lina Roth, vars forskningsområde gör henne till särskilt lämpad att svara på frågan vilket djur biblioteket liknar mest.

Hur skulle du presentera din forskning och vad du jobbar med?
– Jag heter Lina Roth och är docent i etologi. Mitt forskningsområde är främst interaktionen mellan hund/häst och människa, men även om hur deras långtidsstress påverkas av deras liv med oss. Jag är även sinnesbiolog i botten och båda ämnena undervisar jag i på såväl distanskurser som campuskurser vid LiU.

Vilken av bibliotekets tjänster använder du mest i dag?
–Att söka reda på vetenskapliga artiklar och e-resurser allmänt.

Om du fick önska fritt vad skulle du vilja att biblioteket kunde erbjuda dig?
–Tycker ni gör ett strålande arbete redan, möjligen om man fick drömma lite så skulle jag önska mig ett sorts öppet referenssystem som man då skulle kunde använda vid skrivande av artiklar utan att behöva samla på sig alla referenser på sin egen dator. Men det kanske redan finns?

Kan du tipsa om en bok eller resurs inom ditt ämne?
Dog Behaviour, evolution and cognition (Miklosi), men även Per Jensens lättlästa hundböcker som sammanfattar den nyaste forskningen på ett trevligt sätt.

Vad tycker du att varje student och anställd bör veta om biblioteket?
–Hur mycket som vi faktiskt har tillgång till om man ser till forskningsartiklar, men även vad gäller böcker.

Har biblioteket räddat dig någon gång?
–När man behövt få tag på en artikel som inte LiU har tillgång till – då finns ni där och kan ta fram den.

Om biblioteket var ett djur vilket skulle det då vara?
–Måste väl nästan vara Ugglan, eller förresten kanske en vallhund – som både är väldigt lyhörd och samarbetsvillig?

Intervjuare: Gabriella Nilsson

Läs mer om Lina Roths forskning:

Hundars långtidsstress kopplad till relationen med ägarna

Om referenshantering:

https://liu.se/biblioteket/guider-och-stod

Summer hours at the Library 2021

Summer’s on its way!

Below you find the opening hours for our libraries this summer.
This message in Swedish.

Valla Library  Floor 1 and 3
June 14 – August 15
Open: Monday – Friday: 12-16
The library is closed on Midsummer’s Eve (June 25)

Phone and e-mail: Monday – Friday, 9-16
Email: biblioteket@liu.se
Phone: 013-28 19 10

Campus Norrköping Library
June 14 – August 22
Open: Monday to Friday 12-16
The library is closed on Midsummer’s Eve (June 25) and weeks 29-31  ( July 26 to August 8)

Phone and e-mail: Monday – Friday, 9-16
No telephone service weeks 29-31 ( July 26 to August 8)

Email: biblioteket@liu.se
Phone: 011-36 30 60

Medical Library
June 14 – August 29
Open: Monday – Friday, 10-14
The library is closed on Midsummer’s Eve (June 25) and 2 August to 8 August.

Phone and e-mail: Monday – Friday, 9-15
No telephone service 2 August to 8 August.

Email: biblioteket@liu.se
Phone: 013-28 19 91

The library live-chat & Zoomchat are CLOSED: June 14 –  August 22
E-mail biblioteket@liu.se is open all summer.

Summer loans!
Books borrowed between 31 May and 20 July have a return date of 10 August, unless the book has a reservation. For books with a reservation, as usual, a 7-day loan period applies.

We wish you a wonderful, sunny summer! See you!

Linköping University Library in social media
Twitter: @LiU_Bibliotek, Instagram: @linkoping_univbibliotek, Facebook: Linköpings universitetsbibliotek

Foto: Gabriella Nilsson, LiU

 

Sommartider på campusbiblioteken från 14 juni

Snart är sommaren här!
Biblioteket finns förstås för dig.

Nedan finner du öppettiderna för våra bibliotek i sommar.
This message in English.

Vallabiblioteket på plan 1 och 3
14 juni – 15 augusti,
Öppet: måndag – fredag: kl 12-16
Biblioteket är stängt på midsommarafton (25:e juni )

Telefon och e-post: måndag – fredag, kl 9-16
E-post: biblioteket@liu.se
Telefon: 013-28 19 10

Campus Norrköpings bibliotek
14 juni – 22 augusti,
Öppet: måndag till fredag kl 12-16
Biblioteket är stängt på midsommarafton (25:e juni ) och v. 29-31

Telefon och e-post: måndag – fredag, kl 9-16
Ingen telefonservice v 29-31

E-post: biblioteket@liu.se
Telefon: 011-36 30 60

Medicinska biblioteket
14 juni – 29 augusti,
Öppet: måndag – fredag, kl 10-14
Biblioteket är stängt på midsommarafton (25:e juni ) och v. 31

Telefon och e-post: måndag – fredag, kl 9-15
Ingen telefonservice v 31

E-post: biblioteket@liu.se
Telefon: 013-28 19 91

Fråga biblioteket & Zoomdisken STÄNGT: 14 juni – 22 augusti
E-post biblioteket@liu.se är öppet hela sommaren.

Sommarlån!
Böcker som lånas mellan 31 maj och 20 juli får återlämningsdatum 10 augusti under förutsättning att ingen köar på boken. För böcker med kö gäller som vanligt 7 dagars lånetid.Vi önskar er en härlig, solig sommar!
Vi ses!

Foto: Gabriella Nilsson, LiU

Följ oss även på sociala medier:
Linköpings Universitetsbibliotek i sociala medier

Twitter: @LiU_Bibliotek, Instagram: @linkoping_univbibliotek, Facebook: Linköpings universitetsbibliotek

Printed and digital resources are equally important! – interview with Assistant Professor Ahmet Börütecene

Photo: Nevin Dogan

Ahmet Börütecene is interaction designer and assistant professor at MDB (Media design and image reproduction) ITN at Campus Norrköping. We had a talk with him about library services and what the library can do to make life easier for students, PhD students and researchers.

Could you tell us a little about your background and your research topics and how you chose this path?

– My background is in three, seemingly very different fields. I have a bachelor’s in Communication design from Istanbul, a master’s in Cinema and multimedia production from Bologna and my PhD from Istanbul was in Interaction design. They may seem very disparate disciplines, but for me the two first have been important for the third. I am now involved in different research projects working on human – AI interaction, extended reality experiences and  citizen-driven smart cities.

How do you use the library? What services and resources are important to you in your work?

– My home library is of course the Campus Norrköping library, and I would say, before the pandemic for sure, that my use of digital and printed resources is 50/50. I use the databases, e-books, printed books, conference proceedings and journals.

Is there any of the library’s services you appreciate more than others?

– The possibility to make purchase suggestions has been very helpful and surprisingly quick. I have been able to get some important books that way.

What in the library services would you like to see improved? 

– It is very annoying that when using e-books, one’s notes made in the book disappears as you “return” it, but I can see this does not only depend on the library. Maybe you could put some pressure on the providers/publishers for standardization and more reader-friendly platforms.

You teach in the master’s programme in design. What do you think every student should know about the library?

– They should know that they can book a time with a librarian to get advice on suitable resources covering the topic they are working on.

From your own experience, what can the library do to ease the life of PhD students?

– Three things. Seminars on how to approach your literature review, showing examples of how searches through the library can be done. And seminars on knowledge management, it could be simply by using techniques based on pen and paper, about how to organize all your notes. Finally, introducing a reference management system, preferably Zotero as it is open source.

Can you give an example of a smart interactive solution for the library?

– A quick idea would be a sticker with a QR-code on your bookshelf at home and when you direct your phone at it you get  “book of the day tips” or you get shown new books within your chosen discipline.