Digital utställning – vi testar på LiUB!

**This blog post is also available in English**

Den 16 mars i år gick Linköpings universitet över till distansläge på grund av coronapandemin. För många av oss som arbetar vid LiU har detta bland annat inneburit att vi blivit mer digitala än förut, men också att vi fått testa nya arbetssätt.

Linköpings universitetsbibliotek har sedan lång tid tillbaka producerat utställningar, både stora som små. En tanke som föddes underdistansläget var att även denna verksamhet kunde fortlöpa digitalt.

En digital utställning kan göras på många olika sätt, vissa avancerade och vissa enklare. Vi valde för denna utställning att använda oss av Sway, som är ett smidigt och lättanpassat verktyg för att hantera presentationer i bild och text. Vårt huvudsakliga mål har varit att lära oss mer om hur digitala utställningar kan gestaltas och detta är ett första experiment.

I utställningen skildrar vi några LiU-anställdas vardag under vårens distansläge.

Tack till alla som medverkat i vårt projekt!

Skrivet av: Maria Svenningsson, Vallabiblioteket