IKT-pedagogerna lanserar Lisam inspirationsrum

I samband med Pedagogikdagarna lanserade IKT-pedagogerna Lisam inspiration. Här hittar du guider, tips och idéer som är riktade till dig som vill utveckla ditt kursrum till ett kraftfullt pedagogiskt verktyg. I Lisam inspiration lär du dig helt enkelt mer om de olika funktionerna i Lisam (test, kurssidor, inlämningar, grupprum, diskussionsforum, video etc) och hur de kan användas. För att nå sidan klickar du först på Lisam support i vänstermenyn – och sedan Lisam inspiration – när du har loggat in på Lisam.

För ett tag sedan hörde jag någon benämna Lisam som LiUs femte campus. Precis som våra fysiska campus så är ju Lisam ett ställe där man kan mötas för att kommunicera, dela information och kunskap.

 

Men Lisam skiljer sig såklart också från våra fyra andra campus, där vi ju möts i realtid på samma fysiska plats. När vi träffar varandra så kan vi diskutera, ställa frågor, ge svar och direkt återkoppling – både genom vad vi säger men också med vårt kroppsspråk och röstläge.

 

På vår lärplattform Lisam möts vi oberoende av tid och rum. Vi kan inhämta information i den stund det behövs och nå studiematerial så som test och inspelade föreläsningar när vi vill och hur många gånger vi vill. Vid asynkron kommunikation kan vi formulera oss i lugn och ro, och hänvisa vidare till andra intressanta kunskapskällor.

 

Om vi är medvetna om skillnader mellan det traditionella campuset och lärplattformen så kan vi utnyttja fördelarna av att ha tillgång till båda. Alternativt försöka väga upp för avsaknaden av det fysiska mötet när en kurs ges helt på distans. Genom Lisam inspirationsrum ger vi tips på hur man kan arbeta aktivt med kommunikation och struktur i sitt kursrum. Vi ger såklart även en introduktion till populära funktioner i Lisam så som Inlämningar, Test, Anmälan och Bedömningsöversikt.

 

Välkommen att besöka Lisam inspiration!

 

/Stina Hellberg, IKT-pedagog Didacticum

0
Posted in Didacticum.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *