Tillgänglighet

Igår tog jag del av en onlineutbildning distribuerad av Funka eftersom jag är intresserad av att veta mer om det Webbtillgänglighetsdirektiv vi som lärosäte behöver sätta oss in i och implementera i vår webb (extern/intern) utifrån vissa givna datum. Det jag tog med mig av gårdagen var bland annat att det är viktigt att se på tillgänglighet som något som gynnar alla. Textning är ett exempel, det brukar vara ett uppskattat stöd för många användare/konsumenter av video online. Och jag tänker direkt att det borde vara extra viktigt i just pedagogiskt material där det är viktigt att budskapet når fram.

Jag fortsätter bevaka denna fråga, och tar även med mig en sak till från utbildningen igår – användarvänlig webb och tillgänglighet är komplext, men det är viktigt att se på det utifrån sitt professionella perspektiv. Vad kan jag som lärare tänka på i mitt arbete med att skapa en undervisningsfilm? Hur kan jag bygga in det tänket i mitt visuella berättande i stort? Och sen – hitta naturliga nätverk inom organisationen där även tekniker/webbutvecklare, jurister, kommunikatörer finns med för att tillsammans hitta en konstruktiv väg framåt.

Fortsättning följer.

0

Testkörning av inspelningsrum

…pågår!

Det är nyttigt att arbeta i projekt över enhetsgränserna, för det är inte lätt att hålla reda på alla delar som hanteras av olika enheter inom en och samma organisation. Just nu går det att boka inspelningsrummen (för anställda) via TimeEdit – men vi har lite problem med tillträde, så detta försöker vi nu lösa på ett smidigt sätt. Alla rapporter med input från er som använder rummet redan är GULD värt för att vi ska kunna finslipa och erbjuda en så bra resurs som möjligt.

Om du vill diskutera pedagogiskt upplägg – innan du spelar in, går det också bra att kontakta mig, sen årsskiftet samordnar jag Didacticums koncept Ta hjälp av en pedagog tillsammans med Karin Persson (HMV) och det finns en hel drös med engagerade kollegor som gärna hjälper till som bollplank!

/Anna anna.soderstrom(a)liu.se

 

0

Didacticums julkalender

Didacticums julkalender

Inte ens när en jobbar med högskolepedagogik är det lätt att hålla reda på alla olika filosofer, psykologer, -ismer och -ologier som på olika sätt tas upp i våra kurser. Därför pågår just nu en julkalender på temat “Vad gör vi på Didacticum egentligen?” med korta små förklaringar till begrepp som epistemologi, ontologi, didaktik och behaviorism, via människor såsom Platon, Ellen Key, Dewey och Vygotskij.

Främst publiceras kalendern via Instagram Didacticum_LiU (det går att kika, men vill du kommentera eller gilla behöver du vara inloggad) och Facebook.

0

Inspelningsrummen – bilder från Valla och Norrköping

Inspelningsrum Kopparhammaren 7, Norrköping

Inspelningsrum Kopparhammaren 7, Norrköping

 

Inspelningsrum Studenthuset, Valla

Inspelningsrum Studenthuset, Valla

Rummen börjar bli klara – här kan du som anställd jobba med ljudinspelning. I datorerna finns programmet Camtasia som funkar fint tillsammans med PowerPoint, och ger utökade möjligheter till redigering och att jobba med olika visuella uttryck. Det vi IKT-pedagoger jobbar med nu är också att ta fram pedagogiskt material – hur kan en tänka för att skapa den här typen av material?

P.S Kudos till Universitetsbiblioteket som kunde fixa fram ordentligt med böcker som genast gjorde rummet i Studenthuset mysigare och mer ljuddämpat. D.S

0

Playing games for a circular economy

I had the opportunity to organize a game seminar for international master students in business administration to set focus on critical materials and the transformation to a circular economy. The game we played is called “In the loop”. In the game, teams of players take on the role of manufacturing companies, producing such things as e.g. mobile phones, electric toothbrushes and wind power plants – i.e. commonplace products in today’s society, some of which might also be important in transforming the energy sector to a become free from fossil fuels. However, as the players will soon realize, this is no easy undertaking since many of the products incorporate critical materials, the supply of which is not endless. Adding to that, events which might affect the business takes place on a more or less regular basis, e.g. the government might decide to subsidize companies which produce fossil free energy. Companies respond to the finiteness of resources and the events by adjusting their actions and strategies. Hence, in quite a few respects, the game constitutes a good model of reality. You can learn more about the game and try it out here.

One of the students, in her reflection upon the game seminar, wrote: “At the seminar, we got in touch with concepts related to critical materials, such as definitions, utility, rarity, in which countries some of the most valuable materials are found and what are the social, political and environmental implications about extracting, transforming and producing these materials. In addition, we learnt about ways to avoid resource waste and how to develop circular economy into a more sustainable society using cooperation between different actors and chains. In the end, the most potent message was about responsibility. For us as citizens, as strategists, as users, as decision-makers and finally, as humans. There is no way back, but there is choice. Responsible choices for our blue planet and future generations”. Another student commented: “The main conclusion about the game-seminar is the urgency that is needed to change consumer behavior and [the way in which we] manufacture products. It is also relevant to consider the policies that governments around the world need to do to protect the natural resources and guarantee a decent life quality for all beings on earth. The circular economy and other solutions need to be followed by all organizations especially considering the process of product design, use and reuse to stop overusing the natural resources”.

From comments like the ones above, it follows that students have not only learnt important lessons but also felt engaged when playing the game. The importance of engagement is also emphasized in learning for sustainable development. E.g. Vare and Scott (2007) has shown that knowledge about sustainability problems is not enough for taking action to solve them. Instead, a pluralist and critical education where different values and perspectives are made explicit and hence debated, and where students are engaged in active learning, is needed. Game seminars offer such active engagement. Moreover, in the debriefing session which followed the game seminar, international students with own experiences of living in countries where for example conflict minerals are extracted or where child labor is extensively used, added value to the discussion on the importance of transforming the economy into a more sustainable one.

 

Cecilia Enberg,

Universitetslektor IBL & pedagogisk utvecklare vid Didacticum

1+