Kreativt skapande

Efter en skön och efterlängtad semester är vi igång med vårt projekt igen och i höst har vi spännande utmaningar framför oss. Vi har redan hunnit med några träffar med lärorika diskussioner, reflektioner och analyser som bidrar till kreativt arbete runt ett nytt observationsverktyg.

Vi medforskande förskollärare har tillsammans med Asta och Maria arbetat den senaste tiden med att revidera ett observationsprotokoll. Vi har utgått från ett befintligt för skolan som er översatt av engelska förlagan Communication Supporting Classrooms Observation Tool (Waldmann, Christian, Julie Dockrell & Kirk PH Sullivan. 2016. Att stödja elevers talspråksutveckling: lärmiljöer, lärtillfällen och interaktioner i klassrummet. Presentation vid ASLA-symposiet 2016: Språk och norm. Uppsala, 21 april 2016). Tanken är att vi skapar ett material som generellt kan användas för att kartlägga språkutvecklande arbetssätt och metoder för flerspråkiga barn.

Syftet med vårt observationsprotokoll är att få syn på utvecklingsområden och områden som vi redan är bra på. Det blir också ett bra diskussionsunderlag för arbetslag som vill förändra i sina miljöer, utveckla undervisningen eller komma närmare varandra i förhållningssätt och barnsyn.

Observationsprotokollet är indelat i tre dimensioner som är av stor betydelse för barns språkutveckling: lärmiljöer, lärtillfällen och interaktioner på förskolan. Vi medforskande förskollärare har nu använt vårt reviderade protokoll för att upptäcka styrkor och svagheter i det. Vi såg att vi behöver vara mer tydliga i protokollet, att det är det flerspråkiga perspektivet vi vill komma åt.

Vi fortsätter med att revidera protokollet för att det ska kunna användas av fler än oss. Det ska utarbetas och slipas på frågorna och påståendena så bilden av språkutvecklande arbetssätt och blir tydligare.
Nästa steg är att låta pedagoger som inte varit involverade i vårt projekt och utarbetandet av observationsprotokollet, få prova att använda det och vara våra kritiska vänner. Vi väntar med spänning på vad de tycker och tänker kring vårt observationsprotokoll.

/ Gordana Novakovic och Åsa Malmberg, Motala kommun

Posted in Okategoriserade.