{"id":12,"date":"2021-03-11T08:35:03","date_gmt":"2021-03-11T07:35:03","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/?p=12"},"modified":"2021-03-11T08:35:03","modified_gmt":"2021-03-11T07:35:03","slug":"antligen-ar-vi-igang","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/2021\/03\/11\/antligen-ar-vi-igang\/","title":{"rendered":"\u00c4ntligen \u00e4r vi ig\u00e5ng!"},"content":{"rendered":"

Vi, Gordana och \u00c5sa fick det gl\u00e4djande beskedet redan i slutet av augusti 2020 att vi skulle f\u00e5 delta i ett forskningsprojekt. Projektet har fokus p\u00e5 spr\u00e5kutvecklande arbetss\u00e4tt och ska l\u00f6pa \u00f6ver tv\u00e5 \u00e5r. Vi \u00e4r sex f\u00f6rskoll\u00e4rare fr\u00e5n tre olika kommuner i forskargruppen -Finsp\u00e5ngs, Motala och Norrk\u00f6pings kommun. Ansvariga forskare \u00e4r Maria Simonsson och Asta Cekaite. Vid n\u00e5gra tillf\u00e4llen under h\u00f6sten 2020 tr\u00e4ffades vi i forskargruppen tr\u00e4ffades tillsammans med utvecklingsstrateger och verksamhetschefer fr\u00e5n v\u00e5ra kommuner, under ledning av projektledare (ULF) Anja Thorsten. D\u00e4r tog vi beslut att v\u00e5rt forskningsprojekt ska ha fokus p\u00e5 spr\u00e5kstimulerande arbetss\u00e4tt mot flerspr\u00e5kighet och att vi ska tr\u00e4ffas digitalt, p\u00e5 ZOOM, varannan fredag med start den 15:e januari 2021.<\/p>\n

Nu har vi hunnit tr\u00e4ffas n\u00e5gra g\u00e5nger och oj vad det \u00e4r sp\u00e4nnande och l\u00e4rorikt, men ocks\u00e5 frustrerande. Fr\u00e5gor som, vad f\u00f6rv\u00e4ntas av mig som medforskande f\u00f6rskoll\u00e4rare, vad inneb\u00e4r det med aktionsforskning, samtalar vi kring och \u00e4n s\u00e5 l\u00e4nge s\u00e5 har vi det inte riktigt klart f\u00f6r oss. Vi beh\u00f6ver tr\u00e4na oss i att distansera oss, st\u00e4lla oss utanf\u00f6r v\u00e5r verksamhet n\u00e4r vi studerar den. Vi tr\u00e4nar oss p\u00e5 att beskriva olika perspektiv och att reflektera kring observationer p\u00e5 ett mer djupg\u00e5ende s\u00e4tt.<\/p>\n

Vi befinner oss nu i kartl\u00e4ggningsfasen och samlar p\u00e5 oss erfarenhet fr\u00e5n egna praktiken genom observationer, reflektioner och samtal. Vi l\u00e4ser och kopplar v\u00e5ra erfarenheter till tidigare forskning, det g\u00f6r vi genom att l\u00e4sa \u201dSvenska som Andraspr\u00e5k i f\u00f6rskolan\u201d av Polly Bj\u00f6rk-Will\u00e9n (RED.) och lyssna p\u00e5 f\u00f6rel\u00e4sningar. V\u00e5ra observationer visat att det \u00e4r s\u00e5 mycket spr\u00e5kande p\u00e5 v\u00e5ra f\u00f6rskolor och n\u00e4r vi tittar n\u00e4rmare p\u00e5 dem och \u201dgrottar ner\u201d oss uppt\u00e4cker vi nya saker. Med sp\u00e4nning inv\u00e4ntar vi v\u00e5r n\u00e4sta tr\u00e4ff.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vi, Gordana och \u00c5sa fick det gl\u00e4djande beskedet redan i slutet av augusti 2020 att vi skulle f\u00e5 delta i ett forskningsprojekt. Projektet har fokus p\u00e5 spr\u00e5kutvecklande arbetss\u00e4tt och ska l\u00f6pa \u00f6ver tv\u00e5 \u00e5r. Vi \u00e4r sex f\u00f6rskoll\u00e4rare fr\u00e5n tre olika kommuner i forskargruppen -Finsp\u00e5ngs, Motala och Norrk\u00f6pings kommun. Ansvariga forskare \u00e4r Maria Simonsson och Asta Cekaite. Vid n\u00e5gra tillf\u00e4llen under h\u00f6sten 2020 tr\u00e4ffades vi i forskargruppen tr\u00e4ffades tillsammans med utvecklingsstrateger och verksamhetschefer fr\u00e5n v\u00e5ra […]<\/p>\n","protected":false},"author":721,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[415199],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12"}],"collection":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/users\/721"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=12"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":13,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12\/revisions\/13"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=12"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=12"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=12"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}