{"id":21,"date":"2021-05-10T10:24:04","date_gmt":"2021-05-10T09:24:04","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/?p=21"},"modified":"2021-05-10T12:28:18","modified_gmt":"2021-05-10T11:28:18","slug":"sa-var-ar-vi-nu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/2021\/05\/10\/sa-var-ar-vi-nu\/","title":{"rendered":"S\u00e5, var \u00e4r vi nu?"},"content":{"rendered":"
Nu har det g\u00e5tt m\u00e5nga veckor sedan ULF-projektet startade s\u00e5 d\u00e4rmed kommer \u00e4nnu en uppdatering om var i processen vi \u00e4r. De senaste tr\u00e4ffarna har vi l\u00e4rt k\u00e4nna varandras verksamheter mer. De medforskande f\u00f6rskoll\u00e4rarna som \u00e4r med har kartlagt sin egen verksamhet, utifr\u00e5n observerade spr\u00e5ktillf\u00e4llen, och sedan presenterat detta f\u00f6r gruppen. Vid presentationerna har de andra i gruppen kunnat st\u00e4lla fr\u00e5gor och utifr\u00e5n detta har m\u00e5nga intressanta diskussioner kommit fram. Diskussionerna har landat i hur olika verksamheterna \u00e4r, vad som blir synligt i kartl\u00e4ggningarna och hur olika vi kan observera och ser p\u00e5 spr\u00e5ktillf\u00e4llen eller vad ett spr\u00e5ktillf\u00e4lle \u00f6verhuvudtaget \u00e4r. Sp\u00e4nnande!<\/p>\n
Tillsammans har gruppen b\u00f6rjat diskutera och fundera p\u00e5 vilken fr\u00e5gest\u00e4llning vi ska anv\u00e4nda vid v\u00e5r forskning. Ett f\u00f6rsta steg f\u00f6r att komma n\u00e4rmare det som blir forskningsfr\u00e5gan har varit att p\u00e5 olika s\u00e4tt intervjua arbetslaget i den egna f\u00f6rskolan f\u00f6r att synligg\u00f6ra problembilden som finns i verksamheten relaterat till arbetet med flerspr\u00e5kiga barn. Resultatet av detta diskuterades under ett av v\u00e5ra m\u00f6ten med forskningsgruppen d\u00e4r m\u00e5nga olika perspektiv p\u00e5 arbetet kunde lyftas. Vi m\u00e4rkte att de sex f\u00f6rskolorna arbetar olika, men att det \u00e4nd\u00e5 finns m\u00e5nga likheter som vi till n\u00e4sta tillf\u00e4lle ska fundera kring. Vilken fr\u00e5gest\u00e4llning det blir, det \u00e5terst\u00e5r att se\u2026<\/p>\n
F\u00f6r att komma vidare i processen, och samla in material, s\u00e5 \u00e4r det viktigt att ha en f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r forskningsmetoden som \u00e4r vald.<\/p>\n
Under de m\u00e5nga veckor som har g\u00e5tt sedan vi f\u00f6rst b\u00f6rjade med ULF-projektet s\u00e5 har vi successivt kommit n\u00e4rmare vad som \u00e4r utg\u00e5ngspunkten i hur vi ska arbeta med det vi i f\u00f6rskolorna samlar in. Eftersom det \u00e4r ett praktikn\u00e4ra projekt s\u00e5 faller det sig naturligt att vi anv\u00e4nder aktionsforskning som metod. Projektet handlar om ett m\u00f6te mellan l\u00e4rare och forskare, d\u00e4r f\u00f6rskolan \u00e4r v\u00e5r gemensamma n\u00e4mnare. Maria och Asta har skickat en text om aktionsforskning till oss och utifr\u00e5n denna har vi diskuterat k\u00e4rnan av metoden och \u00e4ven vad som kan bli ett dilemma i v\u00e5r egen f\u00f6rskola n\u00e4r vi anv\u00e4nder metoden. Innan vi g\u00e5r in p\u00e5 det s\u00e5 ska vi f\u00f6rst klarg\u00f6ra vad aktionsforskning \u00e4r.<\/p>\n
Aktionsforskning k\u00e4nnetecknas av att olika kunskapsf\u00e4lt m\u00f6ts, vilket inom v\u00e5rt projekt handlar om att l\u00e4rare och forskare m\u00f6ts. Ett s\u00e5dant samarbete kan liknas vid det skollagen anger om att f\u00f6rskola och skola ska vila p\u00e5 vetenskaplig grund och bepr\u00f6vad erfarenhet. N\u00e4r en forskare och l\u00e4rare m\u00f6ts blir det till viss del praktik och till viss del teori kring det som blir synligt i praktiken. Utifr\u00e5n dessa faktorer byggs kunskap upp hos b\u00e5de l\u00e4rare och forskare. Det som blir synligt i f\u00f6rskolan som ett problem eller ett omr\u00e5de att utveckla pr\u00f6vas och testas med forskning som grund och utifr\u00e5n detta kan ett f\u00f6r\u00e4ndringsarbete ske (R\u00f6nnerman, 2012).<\/p>\n
V\u00e5r roll som medforskande f\u00f6rskoll\u00e4rare \u00e4r att observera och synligg\u00f6ra ett \u00e5terkommande problem vi ser i f\u00f6rskolan som direkt kan relateras till flerspr\u00e5kighet. Vi tittar inte enbart p\u00e5 enskilda barn som har andra modersm\u00e5l \u00e4n svenska, utan ser p\u00e5 verksamheten och vad som kan k\u00e4nnetecknas som ett problem. R\u00f6nnerman (2012) skriver att aktionsforskning handlar om att utveckla en verksamhet och att den medforskande f\u00f6rskoll\u00e4rarens roll blir att st\u00e4lla fr\u00e5gor, s\u00f6ka kunskap och skapa en djup f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r fenomenet som ska forskas kring.<\/p>\n
I projektgruppen \u00e4r vi precis i b\u00f6rjan av en l\u00e5ng process som \u00e4r l\u00e4rorik, utvecklande och rolig. Vi \u00e4r mitt i att precisera ett problem och f\u00e5r st\u00f6d hos varandra och forskarna till att f\u00f6rst\u00e5 v\u00e5r roll och v\u00e5rt uppdrag. Med aktionsforskning som st\u00f6d vet vi att vi kommer kunna utveckla verksamheten som den ser ut idag! Vi hoppas att ni vill f\u00f6lja oss p\u00e5 v\u00e4gen och att det f\u00f6r er, som f\u00f6r oss, blir en sp\u00e4nnande och l\u00e4rorik tid!<\/p>\n
\/\/ Sara Ceho och Malin \u00c4hlstr\u00f6m<\/p>\n
R\u00f6nnerman, K. (2012). Vad \u00e4r aktionsforskning? I K. R\u00f6nnerman (Red.), Aktionsforskning i praktiken \u2013 f\u00f6rskola och skola p\u00e5 vetenskaplig grund <\/em>(s. 13-30). Lund: Studentlitteratur.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Nu har det g\u00e5tt m\u00e5nga veckor sedan ULF-projektet startade s\u00e5 d\u00e4rmed kommer \u00e4nnu en uppdatering om var i processen vi \u00e4r. De senaste tr\u00e4ffarna har vi l\u00e4rt k\u00e4nna varandras verksamheter mer. De medforskande f\u00f6rskoll\u00e4rarna som \u00e4r med har kartlagt sin egen verksamhet, utifr\u00e5n observerade spr\u00e5ktillf\u00e4llen, och sedan presenterat detta f\u00f6r gruppen. Vid presentationerna har de andra i gruppen kunnat st\u00e4lla fr\u00e5gor och utifr\u00e5n detta har m\u00e5nga intressanta diskussioner kommit fram. Diskussionerna har landat i hur […]<\/p>\n","protected":false},"author":721,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[415199],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/21"}],"collection":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/users\/721"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=21"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/21\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":22,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/21\/revisions\/22"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=21"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=21"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=21"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}