{"id":24,"date":"2021-06-19T10:46:02","date_gmt":"2021-06-19T09:46:02","guid":{"rendered":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/?p=24"},"modified":"2021-08-17T10:46:47","modified_gmt":"2021-08-17T09:46:47","slug":"pilotprojektet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/2021\/06\/19\/pilotprojektet\/","title":{"rendered":"Pilotprojektet"},"content":{"rendered":"

Nu har projektet varit ig\u00e5ng i n\u00e4stan ett halv\u00e5r och tiden har g\u00e5tt s\u00e5 fort. Det har varit m\u00e5nga sp\u00e4nnande tr\u00e4ffar med l\u00e4rofyllda diskussioner, reflektioner och analyser av det vi l\u00e4st i litteraturen och det vi har observerat i v\u00e5ra verksamheter.<\/p>\n

Vi medforskande f\u00f6rskoll\u00e4rare har nu gjort en pilotstudie. En pilotstudie inneb\u00e4r att man testar sin studie i mindre skala f\u00f6r att uppt\u00e4cka sv\u00e5righeter, testa metoder helt enkelt kontrollera att uppl\u00e4gget av studien fungerar. Efter intervjuer i v\u00e5ra arbetslag kom vi fram till att vi riktar in oss mot leken med fokus p\u00e5 den fria leken b\u00e5de inne och ute. \u00a0Hur kan pedagoger arbeta spr\u00e5kutvecklande i den fria leken f\u00f6r att st\u00e4rka barnens spr\u00e5k och arbeta mer spr\u00e5kutvecklande? Fr\u00e5gan har bearbetats och formulerats olika beroende p\u00e5 hur det ser ut i v\u00e5ra verksamheter.<\/p>\n

Under slutet av april och fram till slutet av maj p\u00e5gick v\u00e5r pilotstudie och vi redovisade det vi kommit fram till i b\u00f6rjan av juni. I studierna vi gjort visade det sig att vi redan nu kunde se likheter och olikheter i de olika verksamheterna. En av v\u00e5ra uppt\u00e4ckter \u00e4r att pedagoger ofta \u00e4r utanf\u00f6r leken och hj\u00e4lper till n\u00e4r det beh\u00f6vs. Pedagogerna anv\u00e4nde sig ofta av kontrollerande fr\u00e5gor n\u00e4r de samtalade med barnen i leken. Det \u00e4r ofta barnen som inleder samtal med pedagoger och att det \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande att de barn som har svenska som modersm\u00e5l f\u00e5r mer input \u00e4n flerspr\u00e5kiga barn. De tysta barnen riskerar att f\u00e5 mindre talutrymme. H\u00e4r kan samspelet och samtalen mellan pedagog \/barn och barn \/barn utvecklas. Det som kom fram i studien var ocks\u00e5 att det kan vara sv\u00e5rt som pedagog att f\u00e5 komma in i leken. Den fria leken ska \u00e4gas av barnen och det kr\u00e4vs fink\u00e4nslighet f\u00f6r att inte f\u00f6rst\u00f6ra barns lek.<\/p>\n

F\u00f6r\u00e4ndringar som gjorts f\u00f6r att skapa mer samspel och spr\u00e5kande i l\u00e4rmilj\u00f6erna \u00e4r att bland annat s\u00e4tta upp bilder och exempel p\u00e5 vad barnen kan bygga. Detta har lett till fler samtal, mer samspel och samarbeten mellan barnen men ocks\u00e5 mellan barn och pedagoger. Det som vi uppt\u00e4ckte med pilotstudien var att det kr\u00e4vs aktiva och medvetna pedagoger f\u00f6r att leken ska bli spr\u00e5kutvecklande. Likas\u00e5 beh\u00f6ver pedagoger vara f\u00f6rtrogna med l\u00e4roplanen och diskutera vilka teoretiska perspektiv vi lutar oss mot. Det beh\u00f6vs en gemensam grund s\u00e5 att vi arbetar mot samma m\u00e5l. Att implementera en f\u00f6r\u00e4ndring tar tid och en m\u00e5nad var allt f\u00f6r kort f\u00f6r att f\u00e5 tillf\u00f6rlitligt material. Dock uppt\u00e4ckte vi mycket \u00e4nd\u00e5!<\/p>\n

Att genomf\u00f6ra denna pilotstudie under covid-19 har inte varit helt enkelt d\u00e5 det har varit f\u00e5 barn och brist p\u00e5 pedagoger. Detta inneb\u00e4r att det inte \u00e4r som vanligt p\u00e5 v\u00e5ra verksamheter men vad kommer att bli vanligt i framtiden?<\/p>\n

Vi blickar fram emot h\u00f6sten med nya sp\u00e4nnande uppt\u00e4ckter!<\/p>\n

\/\/ Jenny Eriksson och Amanda Leijon<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nu har projektet varit ig\u00e5ng i n\u00e4stan ett halv\u00e5r och tiden har g\u00e5tt s\u00e5 fort. Det har varit m\u00e5nga sp\u00e4nnande tr\u00e4ffar med l\u00e4rofyllda diskussioner, reflektioner och analyser av det vi l\u00e4st i litteraturen och det vi har observerat i v\u00e5ra verksamheter. Vi medforskande f\u00f6rskoll\u00e4rare har nu gjort en pilotstudie. En pilotstudie inneb\u00e4r att man testar sin studie i mindre skala f\u00f6r att uppt\u00e4cka sv\u00e5righeter, testa metoder helt enkelt kontrollera att uppl\u00e4gget av studien fungerar. Efter […]<\/p>\n","protected":false},"author":721,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[415199],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/24"}],"collection":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/users\/721"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=24"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/24\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":25,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/24\/revisions\/25"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=24"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=24"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=24"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}