{"id":27,"date":"2021-10-11T13:04:02","date_gmt":"2021-10-11T12:04:02","guid":{"rendered":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/?p=27"},"modified":"2021-10-11T13:21:35","modified_gmt":"2021-10-11T12:21:35","slug":"kreativt-skapande","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/2021\/10\/11\/kreativt-skapande\/","title":{"rendered":"Kreativt skapande"},"content":{"rendered":"

Efter en sk\u00f6n och efterl\u00e4ngtad semester \u00e4r vi ig\u00e5ng med v\u00e5rt projekt igen och i h\u00f6st har vi sp\u00e4nnande utmaningar framf\u00f6r oss. Vi har redan hunnit med n\u00e5gra tr\u00e4ffar med l\u00e4rorika diskussioner, reflektioner och analyser som bidrar till kreativt arbete runt ett nytt observationsverktyg.<\/strong><\/p>\n

Vi medforskande f\u00f6rskoll\u00e4rare har tillsammans med Asta och Maria arbetat den senaste tiden med att revidera ett observationsprotokoll. Vi har utg\u00e5tt fr\u00e5n ett befintligt f\u00f6r skolan som er \u00f6versatt av engelska f\u00f6rlagan Communication Supporting Classrooms Observation Tool (Waldmann, Christian, Julie Dockrell & Kirk PH Sullivan. 2016. Att st\u00f6dja elevers talspr\u00e5ksutveckling: l\u00e4rmilj\u00f6er, l\u00e4rtillf\u00e4llen och interaktioner i klassrummet. Presentation vid ASLA-symposiet 2016: Spr\u00e5k och norm. Uppsala, 21 april 2016). Tanken \u00e4r att vi skapar ett material som generellt kan anv\u00e4ndas f\u00f6r att kartl\u00e4gga spr\u00e5kutvecklande arbetss\u00e4tt och metoder f\u00f6r flerspr\u00e5kiga barn.<\/p>\n

Syftet med v\u00e5rt observationsprotokoll \u00e4r att f\u00e5 syn p\u00e5 utvecklingsomr\u00e5den och omr\u00e5den som vi redan \u00e4r bra p\u00e5. Det blir ocks\u00e5 ett bra diskussionsunderlag f\u00f6r arbetslag som vill f\u00f6r\u00e4ndra i sina milj\u00f6er, utveckla undervisningen eller komma n\u00e4rmare varandra i f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt och barnsyn.<\/p>\n

Observationsprotokollet \u00e4r indelat i tre dimensioner som \u00e4r av stor betydelse f\u00f6r barns spr\u00e5kutveckling: l\u00e4rmilj\u00f6er, l\u00e4rtillf\u00e4llen och interaktioner p\u00e5 f\u00f6rskolan. Vi medforskande f\u00f6rskoll\u00e4rare har nu anv\u00e4nt v\u00e5rt reviderade protokoll f\u00f6r att uppt\u00e4cka styrkor och svagheter i det. Vi s\u00e5g att vi beh\u00f6ver vara mer tydliga i protokollet, att det \u00e4r det flerspr\u00e5kiga perspektivet vi vill komma \u00e5t.<\/p>\n

Vi forts\u00e4tter med att revidera protokollet f\u00f6r att det ska kunna anv\u00e4ndas av fler \u00e4n oss. Det ska utarbetas och slipas p\u00e5 fr\u00e5gorna och p\u00e5st\u00e5endena s\u00e5 bilden av spr\u00e5kutvecklande arbetss\u00e4tt och blir tydligare.
\nN\u00e4sta steg \u00e4r att l\u00e5ta pedagoger som inte varit involverade i v\u00e5rt projekt och utarbetandet av observationsprotokollet, f\u00e5 prova att anv\u00e4nda det och vara v\u00e5ra kritiska v\u00e4nner. Vi v\u00e4ntar med sp\u00e4nning p\u00e5 vad de tycker och t\u00e4nker kring v\u00e5rt observationsprotokoll.<\/p>\n

\/ Gordana Novakovic och \u00c5sa Malmberg, Motala kommun<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Efter en sk\u00f6n och efterl\u00e4ngtad semester \u00e4r vi ig\u00e5ng med v\u00e5rt projekt igen och i h\u00f6st har vi sp\u00e4nnande utmaningar framf\u00f6r oss. Vi har redan hunnit med n\u00e5gra tr\u00e4ffar med l\u00e4rorika diskussioner, reflektioner och analyser som bidrar till kreativt arbete runt ett nytt observationsverktyg. Vi medforskande f\u00f6rskoll\u00e4rare har tillsammans med Asta och Maria arbetat den senaste tiden med att revidera ett observationsprotokoll. Vi har utg\u00e5tt fr\u00e5n ett befintligt f\u00f6r skolan som er \u00f6versatt av engelska […]<\/p>\n","protected":false},"author":721,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[415199],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27"}],"collection":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/users\/721"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=27"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":31,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27\/revisions\/31"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=27"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=27"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=27"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}