{"id":39,"date":"2022-06-07T09:16:56","date_gmt":"2022-06-07T08:16:56","guid":{"rendered":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/?p=39"},"modified":"2022-06-07T09:16:56","modified_gmt":"2022-06-07T08:16:56","slug":"vi-ses-pa-riktigt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/2022\/06\/07\/vi-ses-pa-riktigt\/","title":{"rendered":"Vi ses p\u00e5 riktigt"},"content":{"rendered":"

Klockan \u00e4r 9.00 fredagen den 22 april och vi befinner oss p\u00e5 Link\u00f6pings universitet. Det \u00e4r \u00e4ntligen dags att tr\u00e4ffas fysiskt f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen i forskargruppen. Under dagen analyserande och diskuterade vi inspelat material som vi inte kunnat visa varandra i de digitala m\u00f6tena p\u00e5 grund av GDPR.<\/p>\n

Digitala m\u00f6ten i all dess \u00e4ra! T\u00e4nk vilken tur att de finns och att vi kunnat tr\u00e4ffats digitalt under denna pandemitid. Vi har sparat s\u00e5 mycket tid p\u00e5 att tr\u00e4ffas digitalt, inget mellansnack inga l\u00e5nga fikaraster eller luncher som drar ut p\u00e5 tiden, vi har verkligen arbetar intensivt och fokuserat.<\/p>\n

Men att f\u00e5 tr\u00e4ffas fysisk, det var s\u00e5 sp\u00e4nnande, och fantastiskt givande. Samtal som g\u00e5r in i varandra och alla dessa mellanm\u00e4nskliga m\u00f6ten. Det h\u00e4nder n\u00e5got i det fysiska m\u00f6tet. Precis som f\u00f6r barnet. Att ing\u00e5 i ett socialt sammanhang att f\u00e5 anv\u00e4nda alla v\u00e5ra spr\u00e5kresurser f\u00f6r att kommunicera det utvecklar oss b\u00e5de socialt och kognitivt.<\/p>\n

Nu \u00e4r vi inne i v\u00e5rt analysarbete kring den viktiga leken som en spr\u00e5kutvecklande arena f\u00f6r flerspr\u00e5kiga barn. Precis tidigare forskning visar har vi i v\u00e5ra analyser kommit fram till \u201datt leken har en spr\u00e5kande kapacitet, men det kr\u00e4vs \u00e4nd\u00e5 att barnen har till\u00e4gnat sig ett visst m\u00e5tt av spr\u00e5klig kunskap f\u00f6r att leken ska bli spr\u00e5kligt fr\u00e4mjande.\u201d (Norling och Lillvist, 2016). Det \u00e4r viktigt att barnen f\u00e5r pedagogernas st\u00f6d f\u00f6r att komma in i leken n\u00e4r andraspr\u00e5ket fortfarande \u00e4r begr\u00e4nsat. Bj\u00f6rk-Will\u00e9n (2018) menar att f\u00f6rskolepersonalen kan nyttja den potentiella leken f\u00f6r att st\u00f6dja barns spr\u00e5kutveckling i det svenska spr\u00e5ket.<\/p>\n

Vi i forskargruppen upplever att vi utvecklats under resans g\u00e5ng, fr\u00e5n att m\u00f6jligen varit mer avvaktande och inst\u00e4mmande till att v\u00e5ga utmana varandra mer vilket lett till f\u00f6rdjupade diskussioner och framsteg.<\/p>\n

Det var en givande, l\u00e4rorik och inte minst en trevlig fredag!<\/p>\n

\/ Vid pennan Gordana och \u00c5sa<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Klockan \u00e4r 9.00 fredagen den 22 april och vi befinner oss p\u00e5 Link\u00f6pings universitet. Det \u00e4r \u00e4ntligen dags att tr\u00e4ffas fysiskt f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen i forskargruppen. Under dagen analyserande och diskuterade vi inspelat material som vi inte kunnat visa varandra i de digitala m\u00f6tena p\u00e5 grund av GDPR. Digitala m\u00f6ten i all dess \u00e4ra! T\u00e4nk vilken tur att de finns och att vi kunnat tr\u00e4ffats digitalt under denna pandemitid. Vi har sparat s\u00e5 mycket tid […]<\/p>\n","protected":false},"author":721,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[415199],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/39"}],"collection":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/users\/721"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=39"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/39\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":40,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/39\/revisions\/40"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=39"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=39"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.liu.se\/flersprakighet-i-forskolan\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=39"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}