Enkla quiz till Lisam med Forms

Skapa ett quiz för att låta studenter mängdträna, till exempel glosor eller räkneuppgifter. Med Microsoft Forms kan du enkelt skapa ett quiz som går att bädda in på en sida i Lisam. Såhär kan det se ut:

 

Grunderna i hur du gör detta visar jag i filmen nedanför. Och du vet väl att om du har frågor om Forms, Lisam eller något annat vi berättar om här i bloggen, så är du välkommen till IT-utbildarnas drop-in, varje onsdag 15.00-16.00 och fredag 8.30-9.30 via Zoom (inlogg via LiU-ID krävs).

 

 

Enkla quiz till Lisam med Forms from Stina Hellberg on Vimeo.

Snyggare startbild i PowerPoint

Om du ska hålla en presentation med PowerPoint så kan du använda LiU-mallen. Som standard är startbilden blå, men det måste den inte vara.

 

Du kan välja någon av LiU:s andra profilfärger, eller lägga in ett fotografi i bakgrunden.

 

Om du väljer ett foto så bör du tänka på:

  1. Ser den här bilden ut som att den skulle kunna vara tagen på Linköpings universitet? Undvik alltför glättiga bildbyrå-bilder.
  2. Syns texten och LiU-loggan mot bakgrunden? Du kan korrigera bilden så att den blir något mörkare, för att den vita titel-texten ska stå ut mer.

 

Jag visar dig ett par exempel i den här filmen:

 

Snyggare startbild i PowerPoint from Stina Hellberg on Vimeo.

 

Gå bakåt i Teams

När du är inne i Teams så finns två pilar högst uppe i vänstra hörnet. Med hjälp av dessa pilar kan du navigera tillbaka till platser du nyligen varit på, till exempel en chatt eller en kanal. Håll muspekaren över vänsterpilen för att få upp en lista över vilka ställen du besökt senast.

 

Kopiera och klistra in flera urklipp (Windows)

Har du någon gång klistrat in något med CTRL + V och insett att du kopierat något efter din första kopiering så du klistrar inte in det du ville. Kanske kopierar du mycket i ditt dagliga arbete. Då är mitt tips att du börjar använda WINDOWS + V istället, då har du möjlighet hantera flera urklipp.

Hur aktiveras urklipp med historik?

1. Klicka på WINDOWS + V (har du inte aktiverat funktionen så kommer följande ruta upp).

2. Klicka på “Aktivera” för starta funktionen.

Hur används funktionen?

Nu kan du kopiera flera gånger med CTRL + C precis som vanligt. När du sedan ska klistra in så använder du WINDOWS + V istället och då kommer denna rutan att visas:

Välj det urklipp som du vill klistra in i listan.

Du kan fortfarande använda CTRL C och CTRL V som vanligt även när denna funktion är aktiverad.